Дисертація присвячена цілісному аналізу системи освіти обдарованих
дітей в Австралійському Союзі. На основі вивчення історичної, філософської,
психологічної та педагогічної літератури уточнено сутність поняття
«обдарованість», її види та критерії визначення. При аналізі науково-
педагогічних джерел і офіційних документів визначено суспільно-історичні та
організаційно-педагогічні умови становлення і розвитку освіти обдарованих
дітей Австралії на початку XXI століття, розглянута ретроспектива розвитку
австралійської освітньої системи, розкриті особливості змісту та організації
навчально-виховного процесу, описані основні напрямки і програми роботи з
обдарованими дітьми на різних рівнях освіти в окремих штатах і територіях
Австралійського Союзу.
Проаналізовано сучасні методи організації підготовки і підвищення
професійної кваліфікації педагогів для роботи з обдарованими дітьми в
Австралійському Союзі. Дана характеристика методів і форм навчання, що
використовуються в процесі педагогічної підготовки, а також описуються
програми уряду для вчителів. Критично осмислені та виявлені проблеми і
досягнення в освітній підтримці талановитих дітей Австралії.
Вивчено найбільш важливі проблеми навчання і виховання обдарованих
дітей в Україні та надані рекомендації щодо їх розв’язання. В результаті
порівняльного дослідження, з'ясовано, що для якісної модернізації системи
освіти в сфері виховання юних талантів в Україні та Австралії необхідно
приймати рішучі дії з боку держави, змінювати ставлення еліти, влади і бізнес-
структур до освіти, до особистості вчителя та учнів. Реалізація різних
державних і недержавних проектів призведе до створення нового типу
наукових і освітніх установ, зростанню наукових здобутків, прискорить темп
розвитку економіки і наблизить Україну до рівня життя провідних розвинених
країн світу.
Диссертация посвящена целостному анализу системы образования
одаренных детей в Австралийском Союзе. На основе изучения исторической,
философской, психологической и педагогической литературы уточнена
сущность понятия «одаренность», ее виды и критерии определения. При
анализе научно-педагогических источников и официальных документов
определены общественно-исторические и организационно-педагогические
условия становления и развития образования одаренных детей Австралии в
начале XXI века, рассмотрена ретроспектива развития австралийской
образовательной системы, раскрыты особенности содержания и организации
учебно-воспитательного процесса, описаны основные направления и
программы работы с одаренными детьми на разных уровнях образования в
отдельных штатах и территориях Австралийского Союза.
Проанализированы современные методы организации подготовки и
повышения профессиональной квалификации педагогов для работы с
одаренными учащимися в Австралийском Союзе. Дана характеристика методов
и форм обучения, используемых в процессе педагогической подготовки, а
также описываются программы правительства для учителей. Критически
осмысленны и выявлены проблемы и достижения в образовательной поддержке
талантливых учеников Австралии.
Изучены наиболее важные проблемы обучения и воспитания одаренных
детей в Украине и представлены рекомендации по их решению. В результате
сравнительного исследования, выяснено, что для качественной модернизации
системы образования в сфере воспитания юных талантов в Украине и
Австралии необходимо принимать решительные действия со стороны
государства, менять отношение элиты, власти и бизнес-структур к
образованию, к личности учителя и учеников. Реализация различных
государственных и негосударственных проектов приведет к созданию нового
типа научных и образовательных учреждений, росту научных открытий,
ускорит темп развития экономики и приблизит Украину к уровню жизни
ведущих развитых стран мира.
The thesis is dedicated to holistic analysis of the gifted education system in the
Commonwealth of Australia. The education system of Australia is of particular
interest because of its efficiency and high standard educational provisions. Advanced
educational practices and professional educationalists enable children to develop
their talents to their full potential. But the existing hindrances hampering progress in
raising gifted children in Australia are not idiosyncratical. In pursuing educational
support to children with various kinds of giftedness the Ukrainian pedagogics faces
similar challenges. Successful solution to the challenges backed by the Australian
experience is a vital necessity in the Ukrainian current educational policy, which
defines the subject of the thesis.
The essence of the term “giftedness”, its forms and definition criteria are
unveiled in the thesis, based on the study of historical, philosophical, psychological
and pedagogical literature. Analyzing academic and pedagogical publications and
official documents, social, historical, organizational and pedagogic conditions for establishing and development of gifted education in Australia at the beginning of 21
century were defined, the Australian educational system development retrospective
was reviewed, the particulars of the content and organization of educational process
were shown, basic guidelines and programs for working with gifted children at
different educational levels in various states and territories of the Commonwealth of
Australia were described.
Contemporary methods of organization of pedagogical training and in-service
gifted training of teachers in the Commonwealth of Australia were analyzed. The
methods and forms of education applied in the course of pedagogical training in
Australia were defined; also the government programs for the educators of Australia
which became an important stage in establishing a holistic national gifted education
support system were described. The Australian experience of teacher in-service
gifted training may serve as a guide for development of national and regional
programs for enhancement of teacher training in Ukraine.
Problems and achievements in the educational support of gifted children in
Australia were identified and critically comprehended. Experiments conducted in the
Commonwealth of Australia convincingly display how difficult it is to reform the
system of education, to change the teachers’ attitude to gifted, remove talent
inhibiting hindrances.
The most vital problems of gifted education in Ukraine were explored, and
guidelines to solve them were presented. In the result of a comparative study it was
ascertained that for proper reforming of the gifted and talented education system both
in Ukraine and Australia it is necessary to undertake decisive actions on the part of
the state, to change attitude of the elite, governing and business bodies towards
education, towards personality of the teacher and the children. Implementation of
various governmental and non-governmental projects will result in foundation of a
new type of scientific and educational establishments, growing number of scientific
discoveries, cultural and ethic achievements of the society, improvement of living
standards, spiritual rebirth, enhancement of international political relations,
independence and self-sufficiency of young geniuses, their creative initiative which
will lead to acceleration of development and strengthening of democratic civil
society in our country, reinforcement of national identity and prestige not only in
Ukraine but internationally as well. By way of enhancement and restitution of
holistic educational system in Ukraine, its specialists will become competitive and
demanded in the world, high scientific potential of the country will lead to initiation
of progress of state-of-the-art material production, information technologies, speed
up the rate of economic development and bring our country living standards nearer to
those of the leading developed countries of the world.