Дисертацію присвячено питанню розвитку продуктивного мислення учнів старшої школи за допомогою навчальних дослідницьких фізичних задач. Сформульовано основні передумови розвитку продуктивного мислення суб’єктів навчання та з’ясовано структурно-системні особливості навчально-дослідницької діяльності. Обґрунтовано реалізацію цієї діяльності на основі системи навчальних задач дослідницького характеру, які можуть виступати у ролі дидактичного засобу розвитку продуктивного мислення учнів.
Розкрито зміст поняття навчальної дослідницької фізичної задачі (НДФЗ). Розглянуто дидактичні функції та засади класифікації НДФЗ відносно емпіричних і теоретичних методів пізнання у фізиці.
На основі інформаційної моделі інтелекту Дж. Гілфорда здійснено розмежування встановлених класів НДФЗ. Кожному класу задач поставлено у відповідність найскладнішу інтелектуальну операцію, необхідну для її розв’язування, та певний вид інтелектуального продукту як результату розв’язку.
Така класифікація дозволила розробити теоретичні принципи систематизації НДФЗ, спрямованих на розвиток продуктивного мислення учнів старшої школи, і практично реалізувати її з розділу „Молекулярна фізика”. Система задач була запропонована практикуючим вчителям фізики м. Рівного та області для впровадження у навчальний процес.
Експериментальна перевірка впливу даної системи задач на розвиток продуктивного мислення учнів 10 класів різних профілів здійснена за проблемно-синтетичною методикою на основі спеціально розроблених завдань і дала позитивний результат.
The dissertation is devoted to a question of development of productive thinking of pupils of the senior school with the help of educational research physical problems. On the basis of achievements of modern psychology and didactics the basic preconditions of development of productive thinking of the subjects of training are formulated and structural - system features of academic-research activity are found out. Necessity of realization of this activity is theoretically proved on the basis of system of educational problems of research character which can act as didactic means of development of productive thinking of pupils.
According to relative and irrespective approaches to the solver the maintenance of concept of educational research physical problem (ERPP) is opened. Didactic functions and bases of classification ERPP concerning empirical and theoretical methods of knowledge of physics are considered.
On the basis of information model of intelligence J. Guilford (SOI) delimitation of established classes ERPP is carried out. The most complex intellectual operation necessary for its decision, and the certain kind of an intellectual product as result of the decision is put to each class of problems in conformity. For maintenance of a principle of step-by-step formations of skills and habits each class ERPP together with operations and products of model of intelligence SOI is connected to the appropriate stage of mastering of knowledge.
The given classification has allowed developing the morphological circuit of system ERPP, directed on development of productive thinking of pupils of the senior school. The interconnected elements of this system are separate kinds of problems which correspond to each class.
Practical realization of developed system ERPP was carried out from sections of "Basis МCТ" and "Basis thermodynamics" and offered to practicing teachers of physics of the town of Rivne and the Rivne region for introduction in to educational process.
Experimental check of influence of the given system of problems on development of productive thinking of 10-form pupils of different structures is carried out by a problematic-synthetic technique on a basis of specially developed problems and has given positive result.