У статті представлено результати експериментального дослідження методів навчання в інструментальному класі майбутніх учителів в умовах модульно-рейтингової підготовки. Розглянуто поняття ''модуль'' як основа модульно-рейтингового навчання студентів та ''модульний підхід'' як один із видів особистісно-орієнтованого підходу в процесі навчання мистецтва. З’ясовано проблеми застосування цієї організації навчального процесу в інструментальному класі. Обґрунтовано найбільш ефективні методи підготовки студентів на засадах модульності.
В статье представлены результаты экспериментального исследования методов обучения в
инструментальном классе будущих учителей в условиях модульно-рейтинговой подготовки.
Рассмотрено понятие ''модуль'' как основа модульно-рейтингового обучения студентов и ''модульный
подход'' как один из видов личностно-ориентированного подхода в процессе обучения искусству. Выяснены проблемы применения этой организации учебного процесса в инструментальном классе. Обоснованы наиболее эффективные методы обучения студентов на принципах модульности.
The results, represented in the article, were acquired during the experimental research and are connected with the
methods of education for future music teachers in the instrumental class under modal-rating conditions. The
definition of ''Modal'' was depicted as the basis of the modal-rating system and modal method as an example of the
personal-oriented approach in the educational art process. The problems of using this organization and
educational process in the instrumental class were clarified. Our study’s results showed that the formal approach is
prevailing in the modal-rating’s educational usage during the future music teachers' preparation. The insufficient using of this system in the instrumental class doesn’t provide the high level of instrumental knowledge and skills.
The necessity of applying methods in pedagogical support (self-realization method, self-organization method, encouraging method, team analysis method, reflexive method) for improving the quality of instrumental preparation under the conditions of using the modal-rating system is shown. The explanation of typical questions which bother readers and students related to the Bologna process was added. Not all the possibilities of this system are fully researched and used in the educational process. This is the further perspective of improving the future students' instrumental-applying preparation in the pedagogical Ukrainian universities.