Дисертація присвячена вивченню особливостей розвитку мнемічної
діяльності студентів у процесі засвоєння іноземної мови засобами аудіювання та
виявленню шляхів активізації зазначеного феномена.
У роботі визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми мнемічної
діяльності, емпірично виявлено особливості розвитку процесів мнемічної
діяльності студентів у процесі засвоєння іноземної мови, розкрито критерії
(здатність сприймати, розуміти і запам’ятовувати іншомовну інформацію на
слух; володіння способами логічного та смислового опрацювання іншомовної
інформації, сприйнятої на слух; точність вербального кодування та відтворення
іншомовної інформації, сприйнятої на слух), показники, рівні (високий,
середній, низький) та динаміку розвитку цього феномена у студентів, розроблено
модель і доведено її ефективність через активізацію механізмів аудіювання,
запропоновано психолого-педагогічні та методичні рекомендації для викладачів
іноземної мови з активізації мнемічної діяльності студентів засобами
аудіювання.
Диссертация посвящена изучению особенностей развития мнемической
деятельности студентов в процессе усвоения иностранного языка средствами
аудирования и выявлению путей активизации указанного феномена.
В работе определены теоретические подходы к изучению проблемы
мнемической деятельности, эмпирически выявлены особенности развития
процессов мнемической деятельности студентов в процессе усвоения
иностранного языка, раскрыты критерии (способность воспринимать, понимать
и запоминать иностранную информацию на слух; владение способами
логической и смысловой обработки иностранной информации, воспринятой на
слух; точность вербального кодирования и воспроизведения иностранной
информации, воспринятой на слух), показатели, уровни (высокий, средний,
низкий) и динамика развития этого феномена у студентов, разработана модель
и доказана её эффективность через активизацию механизмов аудирования,
предложены психолого-педагогические и методические рекомендации для
преподавателей иностранного языка по активизации мнемической деятельности
студентов средствами аудирования.
The dissertation is devoted to the theoretical and empirical study of mnemonic
activity development of students in the process of learning a foreign language by
means of listening comprehension and the ways of the mentioned phenomenon
intensification.
The research paper reveals the theoretical approaches to the study of mnemonic
activity, empirical peculiarities of students’ mnemonic activity in the process of
learning a foreign language, criteria (ability to perceive, understand and memorize
foreign language information perceived aurally; skills in logical and semantic
processing of foreign language information perceived aurally; accuracy of verbal
encoding and reproduction of foreign language information perceived aurally),
indicators, levels (high, medium, low) and the dynamics of this phenomenon among
students are identified, the model for the development of mnemonic activity is
implemented, its effectiveness is proved through activation of listening
comprehension mechanisms (the mechanism of language and motor analyzers
stimulation, the sound mechanism of lasting message adjustment, the mechanism of
adaptation of the listener regarding an audiotext, the mechanism of speech chain
segmentation, the mechanism of understanding individual words and predicting their
meanings in the context, the mechanism of reasonable analysis of the speech
message, the mechanism of abstraction from unfamiliar words, the mechanism of
auditory guess), psycho-pedagogical and methodological guidelines (learn the
peculiarities of students’mnemonic activity; study the features of listening as a form
of speech; investigate listening comprehension in the context of its use for improving
the mnemonic activity of students; consider and create conditions in which listening
as a kind of verbal activity will be the most effective for achieving the above
objective; encourage students to explore the specifics of their mnemonic activity
beside the educational process; be in constant searching for ways to develop
mnemonic activity of students; demonstrate interest in the success of the students,
using words of encouragement and support especially for students whose level of
mnemonic activity is low; motivate students to pursue their mnemonic activity
improvement after the course completion; develop the students skills of effective
work with means of listening comprehension; encourage students to keep a diary of
introspection; etc.) for foreign language teachers are offered to enhance mnemonic
activity of students by means of listening comprehension.