Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Куцевол, Ольга Миколаївна
dc.date.accessioned 2012-10-14T17:02:52Z
dc.date.available 2012-10-14T17:02:52Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.citation Куцевол. Ольга Миколаївна. Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / О. М. Куцевол ; наук. кер. Є. А. Пасічник ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 44 с. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1444
dc.description.abstract Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми професійно-творчого розвитку майбутнього вчителя літератури в контексті його методичної підготовки. У дисертації вперше теоретично обґрунтовано й розроблено навчально-методичну систему професійно-методичної підготовки майбутніх учителів української літератури у вищій педагогічній школі, побудовану з позицій креативної освітньої парадигми. Обґрунтовано креативогенну сутність професійної діяльності словесника, з’ясовано специфіку його методичної творчості, розроблено поняття “креативність учителя літератури”, здійснено компонентно-структурний аналіз креативних якостей, професійно сутнісних для його творчої методичної діяльності. Визначено основні напрямки модернізації змісту, форм і методів складових підсистем професійно-методичної підготовки учителів літератури у ВНЗ (теоретичної, практичної, науково-дослідної, самостійної, позааудиторної) з метою формування в них готовності до творчого виконання майбутньої професійної діяльності. Доведено взаємозв’язок між використанням інтенсивних форм і методів навчальної діяльності та розвитком творчого потенціалу особистості. Експериментально доведено, що запропонована концепція істотно підвищує продуктивність професійної освіти студентів-філологів у ВНЗ, сприяє розвитку їхньої педагогічно-творчої індивідуальності. ru_RU
dc.description.abstract This dissertation is a theoretical and experimental research on the problem of professional creative development of the future teacher of literature in the context of his methodology training. It is for the first time that this dissertation has theoretically grounded and worked out a system of teaching methods of the future Ukrainian literature teachers’ professional training based on creative educational paradigm in higher pedagogical school. The creative essence of the teacher’s of literature professional activity has been grounded, the specificity of the teacher’s methodical creativity has been ascertained, the notion “creativity of the teacher of literature“ has been worked out, the component structural analysis of the professionally important creative qualities for his creative methodical activity has been made in this dissertation. The main directions of contents and forms modernization are determined as well as the methods of subsystems’ constituents of future teachers of literature professional and methodology training in higher educational, establishments (theoretical, practical, scientific, research, out-of-school hours) with the purpose of forming in them readiness for creative work in their future professional activity. The correlation of the usage of intensive forms and methods of teaching and the development of personality creative potential has been proved. It is experimentally ascertained that the suggested conception essentially increases the productivity of professional training of students-philologists in higher educational establishments, it facilitates the development of their pedagogical creative individuality. ru_RU
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова ru_RU
dc.subject професійно-методична підготовка вчителів літератури у вищій школі ru_RU
dc.subject креативогенна сутність професійної діяльності вчителя літератури ru_RU
dc.subject методична творчість ru_RU
dc.subject креативність учителя-словесника ru_RU
dc.subject розвиток професійно-креативних якостей особистості ru_RU
dc.subject інтенсивні форми і методи навчання, педагогічні інновації ru_RU
dc.subject professional and methodical training of teachers of literature in higher school ru_RU
dc.subject creative essence of professional activity of the teacher of literature ru_RU
dc.subject methodical creative work ru_RU
dc.subject creativity of the teacher of literature ru_RU
dc.subject the development of personality professional creative qualities ru_RU
dc.subject intensive teaching forms and methods ru_RU
dc.subject pedagogical innovations ru_RU
dc.subject.classification 378. 147: 82 (477) ru_RU
dc.title Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури ru_RU
dc.type Other ru_RU


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics