Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Скоморовська, Наталія Богданівна
dc.date.accessioned 2017-06-06T09:07:26Z
dc.date.available 2017-06-06T09:07:26Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Скоморовська Н. Б. Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Н. Б. Скоморовська ; наук. кер. О. В. Слоньовська ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 16 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14435
dc.description.abstract У дисертації розкрито проблему розвитку критичного мислення старшокласників на уроках української літератури. Обґрунтовано доцільність розвитку цього типу мислення на уроках української літератури, проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних учених з цієї теми, визначено основні підходи до розвитку критичного мислення учнів, подано теоретичне обґрунтування власної методики з основною її характеристикою, висвітлено особливості розвитку мислення школярів старших класів. Відповідно до психолого-педагогічних і методичних особливостей уроку літератури запропоновано методи, прийоми та види навчальної роботи, що допомагають розвивати критичне мислення учнів. Експериментально доведено, що запропонована методика розвитку критичного мислення старшокласників на уроках української літератури виявилася ефективною і заслуговує на поширення. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена проблеме развития критического мышления старшеклассников на уроках украинской литературы. Обоснована целесообразность развития этого типа мышления на уроках украинской литературы, проанализированы труды отечественных и зарубежных ученых по этой теме, определены основные подходы к развитию критического мышления учащихся, представлено теоретическое обоснование собственной методики с основной ее характеристикой, освещены особенности развития мышления школьников старших классов. Согласно психолого-педагогических и методических особенностей урока литературы подобраны оптимальные методы, приемы и виды учебной работы учащихся. Экспериментально доказано, что предложенная методика развития критического мышления старшеклассников на уроках украинской литературы оказалась эффективной и заслуживает распространения. ua
dc.description.abstract The thesis researches the development of senior pupils’ critical thinking at Ukrainian literature lesson. It was found that critical thinking is a necessary condition for the young people’s development and their successful adaptation in society. For modern society more valuable are those individuals who are able to work independently with information, analyze it comprehensively, propose and test their own hypotheses, build the evidence base, identify causal relationships, generate and implement new ideas, express their views convincingly, check them in dialogues or discussions, respect the opinions of others, expose their own thinking processes of reflection. They are willing to correct their mistakes, improve judgment, make meaningful decisions. The paper analyzes the native and foreign scholars’ works on the subject, the meaning of "critical thinking" was analyzed in philosophical, psychological and pedagogical literature, the basic approaches of the development of critical thinking were determined, theoretical reasoning of its own methods with its main characteristics was given, the peculiarities of the development of senior pupils’ thinking are highlighted. The method of the development of critical thinking at Ukrainian literature lesson is based on the achievements of Ukrainian and foreign scientists, the ideas of famous philosophers, psychologists and educators. The leading idea and mechanisms of its implementation are clearly stated, the main problems are listed, the training methods are optimally combined, techniques, initial contract and type of work. Their use allows a teacher to form the necessary critical thinking skills; it provides the pupils’ active learning, helps to analyze new information comprehensively and form their own conclusions. Teachers can use these methods as the lessons of traditional form and in the classroom discussions, seminars and conferences. The author’s method was developed for senior pupils, because age capabilities, outlook features and the partially formed abilities to work with a text provide the necessary conditions for the development of high-level thinking. The system pilot lessons conclusively confirmed the effectiveness of the proposed dissertation methods of critical thinking. Senior pupils improved ability to work with texts, analyze events, actions of actors establish causal relationships, compare images, works, genres, literary trends, make generalizations. With each lesson, students showed more independence in choosing the ways of solving the problem tasks involved in discussions, learn, look at a quote to confirm their ideas, build the story on arguments and facts found in the product. It was experimentally proved that the technique of the development of senior pupils’ critical thinking at Ukrainian literature lesson was effective and deserves to be disseminated. Working hours dissertation can be used by teachers in the classroom at schools, lyceums and colleges. The main provisions, results and conclusions of the study can be used during seminars, meetings methodical tips when creating school curricula Ukrainian and foreign literature. ua
dc.language.iso uk ua
dc.subject критичне мислення ua
dc.subject проблемний підхід ua
dc.subject дослідно-пошукова робота ua
dc.subject старшокласники ua
dc.subject урок української літератури ua
dc.subject навчальний процес ua
dc.subject методи ua
dc.subject прийоми ua
dc.subject види навчальної роботи учнів ua
dc.subject критическое мышление ua
dc.subject проблемный подход ua
dc.subject старшеклассники ua
dc.subject урок украинской литературы ua
dc.subject учебный процесс ua
dc.subject методы ua
dc.subject приемы ua
dc.subject виды учебной работы учащихся ua
dc.subject critical thinking ua
dc.subject senior pupils ua
dc.subject problematic approach ua
dc.subject research and search work ua
dc.subject methods ua
dc.subject techniques ua
dc.subject types of training ua
dc.subject forms of lessons ua
dc.subject.classification 37.091.3: 821.161.2: 159.955 ua
dc.title Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури ua
dc.type Other ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics