У дисертації розроблено і науково обґрунтовано методику розвитку вмінь старшокласників доводити твердження курсу алгебри і початків аналізу для класів універсального та природничого профілів. Запропонована методика побудована відповідно до вікових можливостей і особливостей розумового розвитку старшокласників; враховує їхні індивідуальні навчальні можливості; задовольняє вимоги рівневої та профільної диференціації; базується на програмовому матеріалі. Експериментально підтверджено, що така методика сприяє розвитку вмінь старшокласників доводити твердження курсу алгебри і початків аналізу та підвищує успішність і якість їхньої математичної підготовки.
The dissertation is dedicated to the problem of forming the senior pupils’ demonstration skills in the process of Algebra and Beginning of Analysis learning. The methods of these skills developing are theoretically grounded and experimentally testified by the author of the scientific research.
The proposed methods are based on the secondary school curriculum and organized according to the senior pupils’ possibilities and their mental ability peculiarities; the pupils’ individual earning possibilities are taken into consideration; the level and profile differentiation needs are completely satisfied. As the result method improves the senior pupils’ demonstration skills and helps to make progress and makes better the quality of the senior pupils’ mathematical training.