Дисертація є першим комплексним дослідженням наукової діяльності
професорсько-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів
України у 60-90-х роках ХХ ст. Розкрито визначальність наукової діяльності, зміст і
напрями наукових досліджень професорсько-викладацького складу вищих
навчальних закладів у контексті суспільно-історичних змін та охарактеризовано її
організаційно-педагогічні умови в окреслений дослідженням період.
Виявлено особливості управління науковою роботою; ефективність
комплексних цільових програм «Наука», «Кадри» і з’ясовано продуктивність
діяльності галузевих і проблемних лабораторій у вищих педагогічних навчальних
закладах. Актуалізовано науково-педагогічні ідеї професорсько-викладацького
складу вищих педагогічних навчальних закладів та можливість їх упровадження в
освітній процес; особливості інтеграції наукової і педагогічної діяльності.
Диссертация является первым комплексным исследованием научной
деятельности профессорско-преподавательского состава высших педагогических
учебных заведений Украины в 60-90-х годах ХХ в. Раскрыто приоритетность
научной деятельности, содержание и направления научных исследований
профессорско-преподавательского состава высших учебных заведений в контексте
общественно-исторических изменений и охарактеризованы ее организационно-
педагогические условия в исследуемый период.
Выявлены особенности управления научной работой; эффективность
комплексных целевых программ «Наука», «Кадры» и выяснено продуктивность
деятельности отраслевых и проблемных лабораторий в высших педагогических
учебных заведениях. Актуализированы научно-педагогические идеи профессорско-
преподавательского состава высших педагогических учебных заведений и
возможность их внедрения в образовательный процесс; особенности интеграции
научной и педагогической деятельности.
The dissertation is the first comprehensive study of research work of the faculty of
higher pedagogical institutions of Ukraine in 60-90th years of the twentieth century. The
role of the professor’s research activity in the context of socio-historical changes is
considered, its organizational and pedagogical conditions in the aforesaid period are
characterized.
The content and the tendencies of the faculty research work of higher pedagogical
educational establishments are investigated and systematized. Scientific contributions of
individual pedagogues of particular higher educational institutions to solving the problems
of education, the theory and history of the Ukrainian pedagogy are analyzed. The
pedagogical ideas of scientists and educators concerning the teacher’s identity and training
are systemized. Personalized knowledge of the scientific activity of researchers in the
system of higher pedagogical education is specified.
The features of the intensification of scientific research and the conditions for the
implementation of its results in the educational process of secondary and higher education
systems are revealed. The activity of industrial and problem laboratories in higher
educational institutions, organizational and substantive forms of preparation and
advancement of pedagogical and scientific training of teachers of higher educational
institution as well as maintenance of complex target programs “Science”, “Scientific
Professionals” are analyzed. It is evinced that the subordination of the planning and
coordination of research to the governance structure had ambiguous effect on the nature
and content of scientific thesis.
The conclusions about the relevance of scientific and pedagogical ideas of the
teaching staff of higher educational establishments and the possibility of its
implementation into the educational process, peculiarities of the integration of research
and teaching activity, systematization and management of scientific research and training
of highly qualified faculty in the context of Ukraine's integration into the European
educational process have been made.