У досліджені обґрунтовується роль та значення релігійного символу у
забезпеченні коеволюційної сутності християнського сакрального мистецтва.
Розкриваються механізми екстраполяції християнських сакральних смислів,
обґрунтовуються її основні принципи. Доводиться їх значення у забезпеченні
коеволюційних процесів, які реалізуються під час сприйняття людиною
творів християнського сакрального мистецтва шляхом її спрямування на
добровільне прийняття християнського віровчення чи поглиблення віри та
подальше входження в єдине теургічне поле трансцендентальної природи.
Визначається сутність релігійного резонансу як психічного стану
людини, який є водночас результатом та умовою прийняття сакрального
сенсу символічного художнього образу, що виникає у процесі сприйняття
твору християнського сакрального мистецтва внаслідок синхронної взаємодії
психічних механізмів інтеріоризації та екстраполяції. Обґрунтовано
функціональність релігійного резонансу та його аксіологічний сенс.
Аналізується специфіка впливу творів сакрального мистецтва та їх
синтезу на віруючих із точки зору функціональності його коеволюційно-
резонансної природи. Обґрунтовується органічний зв'язок між
коеволюційними процесами та резонансними явищами, де релігійний
резонанс є функціонально спрямованим на забезпечення реалізації процесів
пристосування людини до ідей християнської релігії через сприйняття творів
сакрального мистецтва.
В исследовании обосновывается роль и значение религиозного символа
в обеспечении коэволюционной сущности христианского сакрального
искусства. Раскрываются механизмы экстраполяции христианских
сакральных смыслов, обосновываются ее основные принципы. Доказывается
их значение в обеспечении коэволюционных процессов, которые
реализуются при восприятии человеком произведений христианского
сакрального искусства путем его направления на добровольное принятие христианского вероучения или углубления веры и последующее вхождение в
единое теургической поле трансцендентальной природы.
Определяется сущность религиозного резонанса как психического
состояния человека, который одновременно является результатом и условием
принятия сакрального смысла символического художественного образа,
возникающего в процессе восприятия произведения христианского
сакрального искусства, в результате синхронного взаимодействия
психических механизмов интериоризации и экстраполяции. Обоснованно
функциональность религиозного резонанса и его аксиологический смысл.
Анализируется специфика влияния произведений сакрального
искусства и их синтеза на верующих с точки зрения функциональности их
коэволюционно-резонансной природы. Обосновывается органическая связь
между коэволюционными процессами и резонансными явлениями, где
религиозный резонанс функционально является направленным на
обеспечение реализации процессов приспособления человека к идеям
христианской религии через восприятие произведений сакрального
искусства.
The research grounds the role and significance of the religious symbol in the
co-evolutionary nature of the sacred art. The mechanisms of extrapolation of
Christian sacred meanings and its basic principles are grounded. Their importance
is proved in ensuring co-evolutionary processes taking place at the perception by a
person works of the sacred art through its voluntary acceptance of Christian faith
or strengthening of the faith and its further entry into unified theurgical space of
the transcendental nature.
It is proved that co-evolutionary effect that manifests itself through
formation of the perception by a believer a sacred image simultaneously with its
identity with corresponding sacred prototype based on his psychological preference
of attractive features, is ensured due to the religious resonance that together ensure
the co-evolutionary resonance nature of the Christian sacred art functioning. The
meaning of the religious resonance in the system «the author of the Christian
sacred art work- the work of the Christian art- a person-recipient-the work of the
Christian art» that, according to the theory of poly-model (poly-structural)
resonance, is considered as an open inter-conceptual system in which resonance
ties ensure communicative interaction among all its elements with the effect of
evolutionary adjustment, mutual addition and simultaneous inclusion of the mechanisms of its impact into universal structures of the real space. Also, it is
proved that the function of the religious resonance is linked with goal setting, has
global importance as is aimed not only at stabilization of public life activities of
the humanity, care of the biosphere and noosphere environment, due to prevention
of bifurcational occurrences, but also ensuring the trend for formation of the
unified, according to P. Florenskiy, theurgical space.
The nature of the religious resonance is determined as a psychological state
of a person that at the same time is the result and condition for perception of a
sacred sense of a symbolic art image appearing in the perception process of
psychic mechanisms of interiorization and extrapolation. The functionality of the
religious resonance and its axiological sense is grounded.
The effect of the impact of sacred art works, their synthesis on believers as
for functionality and their co-evolutionary resonance nature is determined. The
organic connection between co evolutionary processes and resonance phenomena
is reasoned where the religious resonance is functionally aimed at ensuring
religious processes of a person's adjustment to the ideas of Christian religion
through perception of sacred art works.