Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Принципи розвитку методичної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Алексєєнко-Лемовська, Людмила Владиславівна
dc.date.accessioned 2017-05-16T11:03:50Z
dc.date.available 2017-05-16T11:03:50Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Алексєєнко-Лемовська Л. В. Принципи розвитку методичної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів / Л. В. Алексєєнко-Лемовська // Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки. Напрям «Професійна освіта». - 2016. – Випуск 14. – С. 3-9 ua
dc.identifier.issn 2076-586Х
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14060
dc.description.abstract У статті визначаються й характеризуються принципи розвитку методичної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів: принцип саморозвитку особистості, принцип поєднання індивідуальних і колективних форм методичної роботи; випереджаючого реагування; продуктивності; покрокової; проблемності; професійної доцільності, принцип інноваційності. ua
dc.description.abstract Problem. All stakeholders and experts are aware that modernizing education is conditioned by transition from theory to practice thus requiring educators to be prepared for methodological work in preschool education. New trends in the information society related to scientific and methodological developments, the need for the effective mechanisms to transfer and use knowledge, rapid changes in the didactic and methodological provision of teaching and learning in high schools and kindergartens place the priority on methodological work requiring in-service teacher training institutions to provide conditions for developing methodological competence of preschool educators. Objective: To determine the principles for developing methodological competence of preschool educators. The main study outcomes. Methodological competence of preschool educators is considered to be an integral, multilevel, professionally significant personal and professional teacher’s characteristic, drawn from the effective professional experience. It reflects the systemic operational level of methodological, practical and research knowledge, skills, experience, motivation, abilities and efficacy for creative selfrealization in the scientific, methodological and pedagogical involvement on the whole, providing an optimal combination of professional educational practices. Pedagogical principles make up the system of important landmarks that define the content, practices, organizational methodology and approaches to evaluating its results. The pedagogical principles include the following: - Self-development involving independent work related to the study of the nature and content of methodological competence. - Combination of individual and collective methodological practices based on the different number of participants in groups such as personal, pair, and group work. - Efficiency, that is caused by the idea of methodology aiming at creating a product being the anticipated result. - Sequencing requiring each methodological issue to follow certain stages and require certain procedures. - Problem-solving considering a problem as a unit of learning content; a problem task as a unit of teaching and learning process; a problem situation as a unit of the relationship between a problem and problem task. - Professional expediency providing a wide variety of content and forms of teaching and learning. - Innovation involving the development of evaluation criteria and measurement instruments to assess the educational system development and identify the issues to be modernized and completely changed through innovations. Because of the innovation principle the education system quality is assessed and monitored to determine the need for reform instruments, while searching for pedagogical decisions. Conclusions. Developing pre-school educators’ methodological competence requires a comprehensive approach to organize pre-service training programs at pedagogical institutions and inservice training in continuing education establishments aiming at improving pre-school educators’ methodological competence, providing methodological practices to organize methodological activity on the preschool level thus ensuring that educational and methodological support is based on the above mentioned principles. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького ua
dc.relation.ispartofseries Педагогічні науки;
dc.subject принцип поєднання індивідуальних і колективних форм методичної роботи ua
dc.subject випереджаюче реагування ua
dc.subject продуктивність ua
dc.subject покроковість ua
dc.subject проблемність ua
dc.subject професійна доцільність ua
dc.subject принцип інноваційності ua
dc.subject principle of combining individual and collective forms of methodical work ua
dc.subject anticipatory response ua
dc.subject productivity ua
dc.subject step by step ua
dc.subject problematicity ua
dc.subject professional expediency ua
dc.subject principle of innovation ua
dc.subject.classification 373.2.011.3-51 ua
dc.title Принципи розвитку методичної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів ua
dc.title.alternative Principles for developing pre-school educators’ methodological competence ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу