Дисертація є першим в українській історіографії комплексним дослідженням побуту та дозвілля міського населення України в 50-х – 80-х рр. ХХ ст. У праці проаналізовано стан вивчення проблеми, використано широке коло опублікованих та архівних джерел, значну частину яких вперше введено до наукового обігу. Досліджено позитивні та негативні зміни, що відбувались у культурній, соціальній, медичній сферах, а також у матеріально-побутовому обслуговуванні трудящих міст. У роботі простежено характер українських народних традицій та розкрито ставлення до них радянської влади. Доведено, що переважна більшість так званих нових радянських традицій і звичаїв сформувалися на основі традиційної української побутової обрядовості і насаджувалися переважно шляхом примусу. У праці з’ясовано, що партійно-державна верхівка під гаслом формування нової спільності – радянського народу – цілеспрямовано наступала в 1950-х – 1980-х рр. на народні традиції, закривала культові споруди, переслідувала віруючих, забороняла проводити релігійні обряди.
У роботі висвітлено найбільш поширені форми дозвілля громадян, котрі мешкали в містах. Виявлено, що жителі міст були позбавлені належних можливостей задовольнити свої інтереси в культурній сфері. Це пов’язано з тим, що в 1950-х – 1980-х рр. існувала партійно-державна цензура, яка визначала зміст і характер духовної продукції, передбаченої для поширення в суспільстві.
Dissertation is the first in Ukrainian historiography, complex research of everyday life and leisure of town-people in Ukraine at 50-60-ths of ХХth century. It is analyzed in the work the level of studyng the problem it is used a wide range of the published and archais materials, major past of which are introduced to the scientific circulation for the first time. Here are investigated the positive and negative changes which occurred in the cultural, social, medical as well as in the material-consumer service of working people in the towns and cities. In the work it is traced the character of Ukrainian national traditions them. In is proved that the majority of so-called new soviet traditions and customs were spread out mostly by force. It is cleared up the work that the party state government stepped purposely on the national traditions following the slogan of forming up the new community in 1950 – 1980 ths. Cultural establishments were prohibited.
Here are high lightened the most commonle-used forms of leisure time among the citizens who lived in towns and cities. It is cleared up that townpeople were deprived of the due possibilities to satisfy their interests in the cultural sphere. It is connected with the fact there existed the state-party censorship which defined the plot and the character of the spiritual prodacts aimed to be spread out in the society.