Дисертація присвячена визначенню пізнавальних меж філософської віри і дослідженню ролі безумовного, граничного досвіду в житті людини. Визначено свободну сутність почуття віри як підстави процесу пізнання людини чи знання істини через визначення поняття “філософська віра” в контексті його співвідношення з поняттям “релігійна віра”. Досліджено особливості суб’єкт-об’єктних відносин у досвіді філософської віри, показано буттєву підставу віри, абсолютний зв'язок того, хто пізнає, і пізнаваного. Показано механізм здійснення досвіду філософської віри як абсолютної форми абсолютного знання; обґрунтовано віру як Іншу форму Іншого знання. Висвітлено комунікативну спрямованість віри і з’ясовано роль комунікативних засобів в процесі асиміляції досвіду віри в екзистенціальному просторі. Розглянуто характер співвідношення понять “віра”, “довіра”, “надія”. Проаналізовано характер підстави невір’я.
The Dissertation paper is dedicated to the indication of boundaries of philosophical beliefs and research on the role of the absolute experience in a person’s life. A free concept of the belief feeling was proved. This conception caused the process of the individual’s self-knowledge or the understanding of the truth through the indication of the notion a “philosophical belief” in the context of its interrelation with the concept of a “religious belief.” The peculiarities of the subject-object relations through the perspective of the philosophical beliefs were investigated. In addition, a common basis of the belief was demonstrated together with the absolute relation between the perceiver and the perceivable. The mechanism of the realization of the philosophical belief experience was illustrated as the absolute form of the absolute knowledge. Moreover, the belief was rationally proved to be a Different form of a Different knowledge. The communicative approach to the perception of the belief was pointed out; a crucial role of the communicative means was shown in the assimilation process of the belief in the existential dimension. Besides, a character of relations among such notions as “the belief,” “trust” and “hope” was indicated. The problem of the cause of the mistrust was also investigated.