Дисертаційне дослідження присвячене питанням використання якісних задач в умовах особистісно-зорієнтованого навчання фізики в загальноосвітній школі.
Розроблено класифікацію якісних задач з фізики, що дозволило оптимізувати процес відбору даного типу задач відповідно до мети та завдань конкретного уроку та планування уроків для учнів 7-9-х класів з використанням розв'язування якісних задач в групах.
У дисертації розкрито доцільність та необхідність внесення змін в традиційну систему навчання учнів розв’язувати якісні задачі з фізики, вплив пропонованої методичної системи на якість засвоєння учнями знань з фізики. Теоретично і експериментально обґрунтовано ефективність системи навчання учнів розв’язувати якісні задачі в групах як одного з етапів особистісно-зорієнтованого навчання фізики.
The dissertation research is devoted to the creation of conditions for intellectual development of every pupils, that is one of the main issue of contemporary school.
It is shown, that in the process of pupils solving high-quality tasks the condition for intellectual development are provided, but it is a more difficult task to perform the diagnostics and to assist in the development of pupils’ thinking within the traditional teaching.
Possibilities of the process perfection are grounded concerning the pupils solving high-quality tasks by organization of studies in small groups.
The high-quality tasks classification is designed in physics that allow to optimize the process of tasks selection of this type in accordance with the purpose and tasks of a particular lesson, planing lesson with the use of high-quality tasks subject to the condition personality-oriented studies for pupils of 7th - 9th forms and methodic of the use of high-quality tasks in physics teaching.
The results of pedagogical experiment confirmed the hypothesis that the application of new approaches concerning the pupils solving high-quality tasks will allow to advance considerably the level of their knowledge, and also positive motivation to the studding of physics.