Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва. У дослідженні науково обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено поетапну методику формування творчих здібностей майбутніх учителів, виявлено ефективні методи актуалізації їхньої художньо-творчої діяльності.
“Творчі здібності майбутніх учителів образотворчого мистецтва” нами визначено як такі особистісні утворення, які спонукають до постійного творчого пошуку, необхідності оволодіння творчими вміннями, результатом чого є створення нових творів образотворчого мистецтва “за законами краси” за критеріями новизни, оригінальності та об’єктивної значущості. Доведено, що складові елементи цього поняття знаходять своє виявлення в уміннях зображення й уміння вираження. Обґрунтовано, що творчі здібності майбутніх учителів образотворчого мистецтва ефективно формуються у процесі залучення їх до практичної художньої діяльності. Визначено критерії й показники, встановлено рівні сформованості творчих здібностей майбутніх учителів. Запропоновано методику формування творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва, а саме: пошуково-адаптаційного, зображувально-виражального й аналітично-узагальнюючого етапів.
The dissertation centers on the problem of forming and developing future pictorial art teachers’ creative qualities and skills. It gives theoretical grounds and experimentally proves the effectiveness of the offered strategy how to form and develop future pictorial art teachers’ creative abilities step by step.
We define the term ‘future pictorial art teachers’ creative abilities’ as personal newly formed qualities and skills which stimulate a person for creative search and quest for inspiration, for necessity to acquire new skills and create new pieces of art satisfying ‘laws of beauty’ and the criteria of novelty, originality and objective meaningfulness. The structure of the above mentioned abilities has been proved to combine skills of picturing and skills of self-expressing. Both types of skills are effectively formed in the process of practical activities.
The criteria and indices as well as the hierarchy of the achieved degree of future pictorial art teachers’ creative abilities have been determined. The strategy offered includes three basic phases of forming and developing future pictorial art teachers’ abilities such as: 1) search and adaptive, 2) picturing and self-expressing, and 3) generalizing phases.