Стаття присвячена проблемі розширення досвіду пізнання студентів у процесі навчання лінійної алгебри. Для цього у роботі розглянуто методологічні знання конкретно наукового рівня з лінійної алгебри, зокрема: предмет, методи, фундаментальні поняття, факти лінійної алгебри, історія розвитку. Виокремлено конкретно наукові методи лінійної алгебри: метод Гауса, метод Жордана-Гауса, метод Крамера, метод оберненої матриці, метод Лагранжа, метод Якобі тощо. З’ясовано зв’язок лінійної алгебри з навчальними дисциплінами математичного циклу. Проведено короткий порівняльний аналіз різних програм вивчення лінійної алгебри в Україні і в Польщі.
The article deals with the problem of the experience expansion of knowledge of students in learning linear algebra. The article considers methodological knowledge of specific scientific level in linear algebra, in particular: the subject, methods, fundamental concepts, facts of linear algebra, history of development. Were allocated specific scientific methods of linear algebra: Gauss method, Gauss-Jordan method, method of Cramer, the method of the inverse matrix, the Lagrange method, Jacobi method, and others. It was determined the relationship between linear algebra and other academic disciplines of mathematical cycle. It was held a brief comparative analysis of the different programs to study linear algebra in Ukraine and Poland.