Вперше визначено й обгрунтовано науково-теоретичні засади професійної орієнтації старшоркласників профільного ліцею на вибір професії вчителя іноземної мови. Розроблено модель поетапної професійно орієнтованої роботи із старшокласниками профільного ліцею. Обгрунтовано ціннісно-гуманістичну спрямованість як педагогічну засаду та умову успішної профорієнтаційної роботи. Описано модель професійної орієнтації старшокласників та етапи її реалізації (адаптаційний, мотиваційно-ціннісний, пізнавально-операційний, оцінювально-рефлексивний, програмувальний). Розкрито поняття "професійна орієнтація" та "інтегрована компетентність" у контексті професійної орієнтації старшокласників на професію вчителя.
In dissertation the scientific and theoretical bases of the professionally oriented work with student’s higher forms are exposed, determination of pre-professional preparation and vocational orientation of student’s higher forms is given. Conceptual approaches are exposed to the problem of professional orientation of student’s higher forms of type lyceum. A valued-humanism orientation as condition pedagogical ambush and of successful the professionally oriented work is grounded.
The constituents of the integrated description of student’s higher forms of type lyceum are selected: personality qualities and capabilities, progress and level of independence, capacity for a reflection, object competency, professionally meaningful qualities, explained and readiness to creative collaboration. High quality their combination is definite as the «integrated competence»; indexes and levels of its formed (elementary, base, creative) are exposed. The model of professional orientation of student’s higher forms and its implementation phases is described (adaptation, motivation-valued, cognitive-operating, estimating-reflection, programming). On the basis of data analysis of experimental work it is tested and efficiency of its action is confirmed.
In integral application of forms and methods introduction of the special course was instrumental the «Professional self-education of student’s higher forms of type lyceum».