ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Коваліско, Наталія | |
dc.date.accessioned | 2016-12-26T14:31:04Z | |
dc.date.available | 2016-12-26T14:31:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Коваліско Н. Валідність магістерських програм українських вузів у контексті європейської освіти / Н. Коваліско // Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Випуск 1 : матеріали інноваційного семінару «Евалюація освітнього простору» / Редактори : В. Євтух, М. Гунцінгер, І. Коцан, М. Руісс. – Київ – Франкфурт-на-Майні – Луцьк : 2015. – С. 44-57. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12238 | |
dc.description.abstract | Розгортання суспільного та політичного діалогу у сфері реформування системи вищої освіти України зумовило актуальність дослідження. Цей діалог з різним ступенем інтенсивності мав місце протягом всієї історії незалежної України, але з прийняттям нового Закону «Про вищу освіту» він набуває неабиякої важливості, адже система вищої освіти відіграє важливу роль і у побудові свідомого громадянського суспільства. Модернізація системи вищої освіти в Україні має деякі спільні ознаки з Болонським процесом, але за більшістю напрямів вона йому не відповідає. Це пов'язано з тим, що вихідні концепції такої модернізації з початку реформування у сфері освіти не були зорієнтовані на інтегрування національної системи освіти в Європейський простір. Вони більшою мірою мали «внутрішній» характер і переважно зводилися до «прилаштування» системи вищої освіти до нових внутрішніх реалій. На сучасному етапі концепцію реформування вищої освіти слід докорінно переглядати та створювати дієві програми послідовного її зближення з європейським освітнім і науковим простором. У нашій державі впроваджено розробку національних стандартів для визнання кваліфікацій, порівнюваних із загальноєвропейськими стандартами визнання кваліфікацій. В Україні студенти всіх ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації здобувають двоциклову підготовку (бакалаври-магістри) відповідно до болонських принципів. З метою забезпечення якості вищої освіти та її інтеграції в європейське та світове освітнє співтовариство у 2010 році було розроблено та схвалено Міністерством освіти та науки «Концепцію організації підготовки магістрів в Україні». Виходячи з високої динаміки сучасного ринку праці, необхідності орієнтації магістрів на його конкретні сегменти та з метою максимально ефективного використання науково-педагогічного потенціалу вищих навчальних закладів було запропоновано здійснення підготовки магістрів за спеціальностями та освітніми програмами. Освітні програми підготовки магістрів поділені на: • дослідницькі, що передбачають поглиблення досліджень в одній з наукових галузей; • професійні, що передбачають розвиток професійних та формування управлінських компетенцій у певній галузі професійної діяльності; • кар'єрні, що передбачають вдосконалення (просування) здобутих теоретичних знань і практичного досвіду для кар'єрного зростання та підготовки до здійснення управлінської діяльності. У статті зроблено висновки, що забезпечення сприятливих умов для мобільності студентів, привабливість освітянських послуг та можливість працевлаштування, які повністю сприяють студентському самовиявленню є прерогативою, компетенцією і обов'язком держави перед молоддю України, системою української освіти та перед європейською співдружністю. Нині можна констатувати, що незважаючи на певні досягнення у сфері освіти, які забезпечує нова соціополітична система (демократичність, гнучкість, незаідеологізованість), в масовому вимірі освіта стала менш якісною, а переважна більшість випускників вищих навчальних закладів (особливо нових) не конкурентоспроможна на європейському ринку праці. Це зобов'язує менше говорити про власні досягнення, а все більше аналізувати світові та європейські тенденції реформування освіти і відповідно до цього послідовно вдосконалювати освітянську сферу діяльності в Україні. | ua |
dc.description.abstract | Timeliness of the topic is due to the deployment of public and political dialogue in the reform of higher education in Ukraine. This dialogue with different degrees of intensity occurred throughout the history of independent Ukraine, but with the adoption of new law «On Higher Education» it becomes of great importance, because the higher education system plays an important role in building a conscious civil society. Modernization of higher education system in Ukraine has some common features with the Bologna process (introduction of step education system), but for most areas it does not correspond to the Bologna process. This is due to the fact that the original concepts of this modernization since the beginning of reform in education sphere have been focused on the integration of the national education system in the European space. They had more «internal» character and mainly confined to «attachment» of the higher education system to new domestic realities. At present the concept of reform of higher education should be fundamentally supervised as well as effective programs of its consistent convergence with European educational and research space. In our country the development of national standards for the recognition of qualifications, compared with the European standards for the recognition of qualifications has been introduced. In Ukraine, students of all universities of III-IV accreditation levels get two cycle training (bachelors - masters) in accordance with the Bologna principles. Second cycle programs (Master's degree) are studied in the context of diversification of programs for academic and professional criteria. Today, in Ukraine after-Bachelor Program of Master of Science and «Specialist» program is offered, which is more focused on the practice of graduate (last admission under the new law on education and qualification level of specialists will be held in 2016). Higher educational institutions and employers also discuss the question of variation of such Master programs as Master of academic and Master of professional profile which is oriented to practical activity. For example, these are programs for M.Sc. specialties - Master of Science, Master of Engineering. To ensure the quality of higher education and its integration into European and world educational community in 2010 «Concept of organization for masters in Ukraine» was developed and approved by the Ministry of Education and Science. Based on the rapid pace of modern labor market, the need for guidance of masters on its specific segments and with the aim to maximize the use of scientific and pedagogical potential of higher educational institutions the preparation of masters in educational programs has been offered. Educational programs for masters are divided into: • research involving deepening of research in one of the scientific fields; • professional providing professional development and the formation of managerial competence in a particular area of professional activity; • careers which require improvement (promotion) of theoretical knowledge and skills for career development and preparation for the implementation of management activities. According to the classification of programs there are professional, research and career master’s diplomas. The importance of this distribution is based on the need to separate training of future scientific and teaching staff, and strengthen the practical orientation of professional master's programs. Career Masters Course can be seen as a form of post-graduate education. A special type of postgraduate education should become a Career Masters Course, which is regarded as a generalization of the ideas of business education. Career Masters Course is designed to teach individuals who have earned master's degree (research and professional) and have experience of at least three years of practical professional activities. Throughout life a person can get any number of career masters diplomas. Career Masters Courses do not have state accreditation (public accreditation is made at the initiative of academic institutions) and anticipate degree-granting of higher educational institutions. It depends on the employers whether they recognize such diplomas or not. Advantages and achievements of newly adopted «Law on Higher Education» for the development of master programs in Ukraine are the following: 1. Interdisciplinary Master's Programs – a person may enter a higher educational institution to obtain a master's degree on the basis of a bachelor's degree, obtained at another speciality, providing successful passage of additional entrance examinations for the average points of the instrument of a higher educational degree. 2. Diploma Supplement of the European standard is an integral part of the master's degree that provides structured information about completed education. The Diploma Supplement provides information on learning outcomes of a person which includes information about the names of subjects, the estimates and the number of ECTS credits gained as well as information on the national higher educational system of Ukraine. In Ukraine, for the first time this year, bachelors and masters received such Diploma Supplement of the European standard. 3. Mobility of student’s youth – the expansion of the main directions of international cooperation has been declared: participation in programs of bilateral and multilateral international and inter-university students exchange; establishment of joint educational and research programs with foreign universities, research institutions and organizations; referral of students enrolled in higher educational institutions of Ukraine, to study in foreign universities in accordance with international treaties of Ukraine, as well as agreements between these universities and international partners, etc. However, one should say, in our point of view, about three necessary and sufficient principles for future graduate programs that, unfortunately, are the most difficult to fulfill in Ukraine: 1. Mobility – an important quality feature of European space, it provides mobility of students, professors and researchers between universities and between states. In Ukraine systemic inconsistency, visas, economic characteristics of our country, after all the difference between living standards in Ukraine and the EU all these are preventive features of the mobility. But when it comes to the internationalization of education, which is a kind of educational wing of globalization, the government should be exclusive. 2. The attractiveness of universities for students – a great weight complex component that includes career prospects which university provides, quality and cost of education, cost of living, availability of public services, the availability of scholarship programs, respect for European and world values, the lack of international and religious conflicts, compliance with European educational standards, etc. 3. Employment is the third principle underlying the protection of rights of young person on global education. The Bologna Declaration confirmed that the possibility of employment – is the main issue for higher institutions in Europe; this strategic objective has no alternative. Employment is an indicator of the success of the Bologna process in general. It is so important that in the debate on the appropriate term of study at any level the participants agreed that a person should study, using the principle of «learning through life», until he or she will find a job. Thus, providing favorable conditions for mobility of students, the attractiveness of educational services and employment opportunities that fully promotes student self-expression is the prerogative, competence and responsibility of the state to the youth of Ukraine, the Ukrainian educational system and to the European Community. Today we can say that despite some achievements in education, which a new socio-political system provides (democracy, flexibility, small influence of ideology) in mass measuring education has become less qualitative and the vast majority of graduates of higher educational institutions (especially new ones) is not competitive on the European labor market. It requires less talk about personal achievements and more analysis of global and European trends in education reform and in accordance with this consistent improvement of the educational sphere in Ukraine. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Інтерсервіс | ua |
dc.relation.ispartofseries | Випуск 1 : матеріали інноваційного семінару «Евалюація освітнього простору»; | |
dc.subject | магістерська програма | ua |
dc.subject | вища освіта | ua |
dc.subject | болонські принципи | ua |
dc.subject | валідність | ua |
dc.subject | master’s program | ua |
dc.subject | higher education | ua |
dc.subject | the Bologna principles | ua |
dc.subject | validity | ua |
dc.title | Валідність магістерських програм українських вузів у контексті європейської освіти | ua |
dc.title.alternative | Validity of Master Programs of Ukrainian Universities in the Сontext of European Education | ua |
dc.type | Article | ua |