Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Початкова школа Закарпаття в системних освітніх трансформаціях другої половини ХІХ – початку ХХІ ст.

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Фізеші, Октавія Йосипівна
dc.date.accessioned 2016-12-26T14:04:53Z
dc.date.available 2016-12-26T14:04:53Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Фізеші, Октавія Йосипівна. Початкова школа Закарпаття в системних освітніх трансформаціях другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. : автореферат дис. … докт. пед. наук : 13.00.01 / О. Й. Фізеші ; наук. кер. Н. М. Дем’яненко ; М-во освіти і науки України ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. – 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12231
dc.description.abstract Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. - Київ, 2016. Дисертація є цілісним науковим дослідженням процесу становлення і розвитку початкової школи Закарпаття періоду другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. як наслідково-залежних змін в її організації, управлінні, структурі, змісті освіти, детермінованих державно-територіальним підпорядкуванням регіону, а отже, соціально-економічними, суспільно-політичними умовами, системними освітніми трансформаціями за п’ятьма виокремленими етапами: 1848–1919 рр.; 1919–1938 рр.; 1939–1944 рр.; 1944–1991 рр.; 1991–2011 рр. Відповідно з’ясовано вплив на розвиток закарпатської початкової школи освітнього законодавства європейських країн (Австро-Угорщини, Чехословаччини, Угорщини), до складу яких періодично територіально входило Закарпаття та визначено сутність поняття «системна освітня трансформація». Розкрито особливості організації і змісту діяльності початкової школи Закарпатського краю, досліджено й систематизовано провідні тенденції її розвитку. Розроблено авторську історико-системну модель формування початкової школи, виявлено та актуалізовано конструктивний ретродосвід, персоніфіковані ідеї розвитку початкової освіти Закарпаття. ua
dc.description.abstract Dissertation for gaining the scientific degree of the Doctor of Pedagogical Sciences, the specialty 13.00.01 – General Pedagogics and History of Pedagogics.- National Pedagogical University named by M. P. Drahomanov. - Kyiv, 2016. Dissertation is a holistic scientific research of the process of the formation and development of the primary school of Transcarpathia of the second half of the XIX – beginning of the XXI century. Reasonably the process of the formation and development of the primary school of the Transcarpathia of the second half of the XIX – beginning of the XXI century as consequent and dependent changes in the organization, management, structure and content of the primary school, is determinated by the state-territorial subordination of the region and the corresponding educational transformation singled out in five phases: 1848-1919; 1919-1938; 1939-1944; 1944- 1991; 1991-2011 years. Among the criteria of the designed periodization there are the chronology of the state-territorial subordination of the region, the interdependence of social, economic and political development, educational transformations, in particular, the forming of the network, typology, subordination of the primary school and etc. Here is determined the essence of the concept “the system educational transformation” as a subordinate and adaptive changes of the educational processes in the Transcarpthia region, which depend on a state-territorial belonging, the socio-economic, sociopolitical, organizational and pedagogical prerequisities, which depend on the legislative, educational and language policy of the state-Dominant, which depend on the upholding of the national peculiarities in the multicultural region. Here is revealed the influence on the development of the Transcarpthian primary school European educational legislation (such countries as Austria-Hungary, Czechoslovakia, Hungary), periodically to which the Transcarpthia territorially entered. In this study are disclosed the peculiarities of organization and content of a function of the primary school of the Transcarpthian edge, besides here are investigated and systematized the leading tendencies of the development of the primary school (the general, specific, repeatedly with a division on organizationalmanagerial, educational-content, professionally oriented). In this dissertation is developed the author's historical and systemic model of the development of the primary school of the Transcarpathia of the second half of the XIX – beginning of the XXI century (the chronological stage, territorial subordination, prerequisities of the formation of the educational processess (the socio-economic, socio-political, organizational and pedagogical), educational transformations (education policy, normative and legislative base, conceptual approaches to the development of the primary education, organization and management of the primary school, the content of the primary education, the preparation of the teacher, personified ideas, the technologies of realization of the primary training and other)). Here is discovered and actualized the constructive retro experience (the development of the regulatory support of the primary schools was agreed with documentary base of the leading European countries; the increase of the network of the educational institutions which provide the primary general education, their variety by the types and forms of ownership; increased access for private persons, local communities, religious organizations to the establishment of the primary schools with the compulsory condition of a compliance of the educational standarts; the singing out of the primary school as the independent degree with obtaining the corresponding document about finishing of this school; the review of the terms of training in the primary school; the implementation of the democratic principles of management of education by the local authorities; the ensuring the opportunity to obtain the primary education on native language by the national minorities and the opportunities in the schools with training on state language (within the region of residence) to study the culture of their people, their native language; the improvement of the system of the prepearation of the teachers for the primary schools with the national languages training; the strengthening of the local lore component in the curriculum and programs of the primary schools; the special attention to national, civic, patriotic, moral and religious education as the means of the preservation of national identity and at the same time the assistance of the integration of the Ukrainian primary school into the world educational space, etc.); personified ideas of the development of the Transcarpathian primary school (the obligatoriness of the primary school, the harmonious development of the child, the health preservation, the rationale of the professional and moral requirements to the personality of the teacher, the idea of training by the native language, the modeling of the textbook for the primary school, the introduction of the ideas of European Pedagogy (the labor school, the social education and other.). ua
dc.description.abstract Диссертация на соискание ученой степени доктора педагогических наук по специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. – Национальный педагогический университет имени М.П. Драгоманова, Киев, 2016. Диссертация является целостным научным исследованием процесса становления и развития начальной школы Закарпатья периода второй половины XIX - начала XXI в. как последовательно-зависимых изменений в ее организации, структуре, управлении, содержании обучения, детерминированных государственно-территориальной зависимостью региона, социально-экономическими, общественно-политическими условиями, системными образовательными трансформациями в соответствии с пятью выделенными этапами: 1848-1919 гг.; 1919-1938 гг.; 1939-1944 гг.; 1944-1991 гг.; 1991-2011 гг. Соответственно, определено влияние на развитие закарпатской начальной школы законодательства в сфере образования европейских стран (Австро-Венгрии, Чехословакии, Венгрии), в состав которых периодически территориально входило Закарпатье. Раскрыта сущность понятия «системная образовательная трансформация». Выявлены особенности организации и содержания деятельности начальной школы Закарпатского края, исследованы и систематизированы основные тенденции ее развития. Разработана авторская историко-системная модель формирования начальной школы. Актуализирован конструктивный педагогический опыт, персонифицированные идеи развития начального образования на Закарпатье. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher ТОВ "РІК-У" ua
dc.subject початкова школа ua
dc.subject освітня трансформація ua
dc.subject полікультурний регіон ua
dc.subject рідномовна освіта ua
dc.subject організація ua
dc.subject зміст початкової освіти ua
dc.subject вчитель початкової школи ua
dc.subject the primary school ua
dc.subject the educational transformation ua
dc.subject the multicultural region ua
dc.subject the education in native language ua
dc.subject the organization ua
dc.subject the content of primary education ua
dc.subject the teacher of primary school ua
dc.subject начальная школа ua
dc.subject трансформация в сфере образования ua
dc.subject поликультурный регион ua
dc.subject обучение на родном языке ua
dc.subject организация ua
dc.subject содержание начального образования ua
dc.subject учитель начальной школы ua
dc.subject.classification 373.3(477.87) "18/20" ua
dc.title Початкова школа Закарпаття в системних освітніх трансформаціях другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу