Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шпак, Віктор Іванович
dc.date.accessioned 2016-11-03T14:29:43Z
dc.date.available 2016-11-03T14:29:43Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Шпак, Віктор Іванович. Мале підприємництво видавничої галузі України (1991-2010 рр.) : автореферат дис. ... докт. іст. наук : 07.00.01 / В. І. Шпак ; наук. консультант І. І. Дробот ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11662
dc.description.abstract У дисертації проаналізовано фундаментальні основи підприємницької діяльності, проведено історичний аналіз умов та хронологічних періодів побутування, становлення, розвитку та функціонування видавничого бізнесу України. Показано, що в основі економічних ринкових перетворень є мале підприємництво, яке по своїй суті покликане підвищувати ефективність використання факторів виробництва, сприяти зростанню зайнятості населення, забезпечувати підвищення ефективності економіки, здатне продукувати стрижень демократичного устрою – середній клас. На основі світового та українського досвіду визначено місце видавничої галузі в інформаційній структурі сучасного суспільства. Обґрунтовано висновок щодо необхідності підвищення ефективності діяльності засобів масової інформації та книговидавничих структур як інструментів формування демократичного суспільства з високими культурно-духовними та освітніми цінностями. Показана роль громадських об’єднань підприємців як захисників інтересів галузі та контролерів соціально-економічних та політичних зрушень. Запропоновано комплекс практичних заходів щодо активізації та підвищення ролі підприємницької діяльності, в цілому, і видавничого бізнесу, зокрема. ua
dc.description.abstract This is thesis of the fundamentals of entrepreneurship, of the historical conditions and chronological periods of formation, development and functioning of the publishing business of Ukraine. Author illustrated that small business in the last decades has become increasingly significant factor in fully functioning market economies, that the basis of economic market reforms is small business, which is inherently designed to increase the efficiency of production factors, promote the growth employment of the population, to ensure the improving the efficiency of the economy, capable to produce core of democratic system – the middle class. It is impossible to do successful transformation from an administrative command economy to a socially oriented market economy without it. The history of the legal foundation of small businesses is analyzed here. That research has shown that legislation has not systemic, and sometimes contradictory, that is not conducive to attracting to entrepreneurial activity broad strata of population, not creates an attractive investment regime based on stimulating tax climate and preferences to innovation. Status of training for small business and the publishing industry was studied and concluded that the lack of qualified management personnel is one of the major problems of development and publishing industry and, in general, small businesses, which inhibits the formation of long-term programs of development of small businesses, does not allow to establish cooperative partnerships with large and medium enterprises, limits the possibilities of cooperation with foreign firms and others. Author has shown the basic directions of increase of efficiency of educational institutions and their cooperation with the real production enterprises. The place of the publishing industry in information structure of modern society was determined based on global and Ukrainian experience. Examples of ineffective work most of publishing companies of Ukraine was presented in the work. The vast majority of registered publishing companies or only are listed in the state register of publisher or produce from one to a few titles of books per year. Entrepreneurs call among the restraining factors: reducing demand for publishing products due to the low purchasing power of the population; absence of actual support from the state; limited of circulating assets and a high tax burden; permanent increase of prices of basic printing materials due to the total dependence on imports; the impossibility of timely renewal of fixed assets; the low power the systems of realization publishing products, etc. Ukrainian publishing business loses its appeal and is unable to resist Russian expansion on the book market under such conditions. The dissertation shows the growing influence of publishing products on the formation of the national information space in modern conditions. Today information is the engine of civilization progress. Guarantee of success is to obtain a competitive advantage in the information space. It is a key component of national security and a source formation of national consciousness, Ukrainian representation of their identity, role and place in the world community. It is shown that in Ukraine on a background of the unsatisfactory state of the publishing industry is not ensured demand for Ukrainian literature and Ukrainianspeaking printed media. There is a continual dominance of Russian-language publishing products as in the the field of book publishing and in the media. The thesis shows the reasoned opinion on the need to improve the efficiency of work of the media and publishing agencies, as a tool for formation a democratic society with high cultural, spiritual and educational values, analyzed activities of public associations of entrepreneurs, which are designed to be a real stimulant, an irritant and a national controller of socio-economic transformation in the country, is illustrated lack of coordination of the general public movement of entrepreneurs. Each association or group of organizations acts on their own. Most of them protects only their corporate interests. The best world experience in development of the publishing industry, such as Canada, Poland, the USA, Germany, Holland and others are present examples in the dissertation. The practical measures to intensify and increase the role of entrepreneurial activity in general and the publishing business in particular are proposed in the dissertation. It is quite capable of quickly with the problematic become an essential element of the replenishment the state treasury provided to the proper attitude to the publishing industry, primarily from the state. ua
dc.description.abstract В диссертации проанализированы фундаментальные основы предпринимательской деятельности, проведено исторический анализ условий и хронологических периодов становления, развития и функционирования издательского бизнеса Украины. Показано, что в основе экономических рыночных преобразований стоит малое предпринимательство, которое по своей сути призвано повышать эффективность использования факторов производства, способствовать росту занятости населения, обеспечивать повышение эффективности экономики, способное продуцировать стержень демократического устройства – средний класс. На основе мирового и украинского опыта определено место издательской отрасли в информационной структуре современного общества. Обоснован вывод, о необходимости повышения эффективности деятельности средств массовой информации и книгоиздательских структур, как инструментов формирования демократического общества с высокими культурно-духовными и образовательными ценностями. Показана роль общественных объединений предпринимателей в качестве защитников интересов отрасли и контролеров социально-экономических и политических изменений. Предложен комплекс практических мер по активизации и повышению роли предпринимательской деятельности в целом и издательского бизнеса, в частности. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject видавничий бізнес ua
dc.subject мале підприємництво ua
dc.subject середній клас ua
dc.subject видавнича продукція ua
dc.subject інформаційний простір ua
dc.subject засоби масової інформації ua
dc.subject громадянське суспільство ua
dc.subject демократія ua
dc.subject держава ua
dc.subject книговидання ua
dc.subject культура ua
dc.subject publishing business ua
dc.subject small business ua
dc.subject middle class ua
dc.subject publishing products ua
dc.subject information space ua
dc.subject the media ua
dc.subject civil society ua
dc.subject democracy ua
dc.subject the state ua
dc.subject publishing ua
dc.subject culture ua
dc.subject издательский бизнес ua
dc.subject малое предпринимательство ua
dc.subject средний класс ua
dc.subject издательская продукция ua
dc.subject информационное пространство ua
dc.subject средства массовой информации ua
dc.subject гражданское общество ua
dc.subject демократия ua
dc.subject государство ua
dc.subject книгоиздание ua
dc.subject культура ua
dc.subject.classification 655.4/.5(477)(091)[1991/2010] ua
dc.title Мале підприємництво видавничої галузі України (1991-2010 рр.) ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу