В статье освещаются научные позиции относительно актуализации проблемы формирования эстетической культуры студенческой молодежи. Раскрыты сущностные характеристики эстетической культуры личности. Очерчены особенности студенческого возраста, воспитательного потенциала внеаудиторной деятельности университета. Охарактеризовано критерии, показатели эстетической культуры будущих хореографов: когнитивный, эмоционально-ценностный, эстетически-деятельностный. Определены принципы воспитания эстетической культуры будущих хореографов. Сделан акцент на внеаудиторной деятельности как стержневого фактора формирования эстетической культуры будущих хореографов.
The article deals with scientific positions concerning the problem of students' aesthetic culture actualization. Essential characteristics of aesthetic culture of the individual are revealed. The peculiarities of student age, educational potential of extracurricular activity in the university are highlighted. The author determines criteria and indicators of future choreographers' aesthetic culture: cognitive (understanding of the nature of aesthetic culture of the personality, mechanisms of its occurrence and realization in life, developed reflection), emotional-evaluative component (the presence of aesthetic needs, emotional and positive attitude to art, surrounding reality, aesthetical-activity component (the ability to emotionally respond during perception of art, surrounding reality and give them an aesthetic evaluation in the form of expanded value judgment based on their own aesthetic experience, consciously regulated activity, behavior based on cultural norms, rules, mastering aesthetic knowledge, abilities, skills). The author takes into consideration on analysis and theory in a variety of different fields, including design, art, music, dance, literature and other aesthetic forms of expression in modern culture. The teaching future choreographers in conditions of university in aesthetics and culture is a mix of lectures, classroom and outdoor activity, where future choreographers do presentations and participate in discussions. The student spend a lot of time together with their study group and come to work together on ideas, projects and presentations.
Education principles of future choreographers’ aesthetic culture are
determined. Extracurricular activity is shown as the main factor of the future choreographers’ aesthetic culture formation. The article puts emphasis on establishing emotional balance of the individual and the environment, interdisciplinary connections in the aesthetic culture education.
У статті висвітлюються наукові позиції щодо актуалізації проблеми формування естетичної культури студентської молоді. Розкрито сутнісні характеристики естетичної культури особистості. Окреслено особливості студентського віку, виховного потенціалу позаудиторної діяльності університету. Схарактеризовано критерії, показники естетичної культури майбутніх хореографів: когнітивний, емоційно-ціннісний, естетично-діяльнісний. Визначено принципи виховання естетичної культури майбутніх хореографів. Зроблено акцент на позаудиторній діяльності як стрижневого чинника формування естетичної культури майбутніх хореографів.