Розкрито суть, зміст і компонентну структуру вокального навчання китайських студентів у системі музично-педагогічної освіти України. Визначено принципові підходи й умови інтенсифікації даного навчання. Розроблено методичні умови, які передбачають створення позитивної емоційної атмосфери вокального навчання у контексті діалогу, що є специфічною формою педагогічної взаємодії викладача та студента; забезпечення фазової компетентності майбутніх учителів, яка має прояв у системності становлення індивідуального фонду педагогічних і мистецьких знань; організацію спільної творчої навчальної діяльності викладача та студентів, у процесі якої мають реалізуватися музично-вокальні інтереси кожної особистості. Встановлено критерії, показники та рівні сформованості вокального навчання китайських студентів. Розроблено та впроваджено в практику ВНЗ освіти методику даного феномену. Доведено ефективність її впровадження та значущість для подальшого вдосконалення теорії та практики вокального навчання майбутніх учителів музики.
Dissertation research is devoted to the problem of vocal study of the Chinese students in the system of mouzichno-pedagogichnoi formation of Ukraine. Essence is exposed, maintenance and component structure of certain to the phenomenon, of principle approaches and terms of intensification of vocal study of the Chinese students are marked. Methodical bases are included: creation of positive emotional atmosphere of vocal study in the context of dialog, that comes forward the specific form of pedagogical co-operation of teacher and student; providing of professional competence of future teachers, which is expressed by plenitude and system of becoming of individual fund of pedagogical and artistic knowledges; organization of joint creative educational activity of teacher and students, which musical-vocal interests of every personality will be realized during. Criteria, indexes and levels of formed of vocal study of the Chinese students are set, it is developed and the method of marked is inculcated in practice of higher educational establishments of education to the phenomenon. The got results lead to efficiency of the offered method and its meaningfulness for subsequent perfection of theory and practice of vocal study of future music masters.