У статті автором здійснено теоретичний аналіз поняття «здоров’я», «ставлення», «відповідальне ставлення», «формування», «здоровий спосіб життя»; представлено особливості міжнародного досвіду у формуванні відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації. Проаналізовано діяльність центрів соціально-психологічної реабілітації в країнах Європейського Союзу щодо забезпечення формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців віком від 6 до 15 років.
Social pedagogy is one of the invaluable fields that can contribute to the work with children and in socio-rehabilitation centers in various ways. Professionals in this field try to help young people with these types of problems adjust and work toward leading happy and healthy lives. In the article the theoretical analysis of the concepts «health», «attitude», «responsible attitude», «formation», «healthy lifestyle» is given; the features of formation the responsible attitude to health in socio-psychological rehabilitation centers are described. The activity of socio-psychological rehabilitation centers in foreign countries in the way of formation the responsible attitude to the health of children aged 6 to 15 years old is presented. The author points out that the formation of the responsible attitude children’s to the health and healthy lifestyles need in modern society more integration. The point of the activities in formation responsible attitude to personal health by children in socio-psychological rehabilitation process is such development and implementation of social projects, which are based on certain assumptions, principles, objectives, strategies, mechanisms in a responsible attitude to health carying, and intended to improve the health of this age category of children.