У статті розглядається проблема врахування стану сформованості фонетичних умінь у молодших школярів зі складними формами мовленнєвого недорозвинення як важливого чинника опанування ними грамотного письма. Проведено експериментальне вивчення стану фонетичних умінь в учнів із загальним недорозвиненням мовлення других класів. Обґрунтовано доцільність застосування системи діагностичних завдань, спрямованих на виявлення структури порушень фонетичних умінь у другокласників із загальним недорозвиненням мовлення. Зазначено, що досліджувані даної вікової групи повинні бути предметом посиленої уваги логопедів та вчителів спеціальних (логопедичних) класів з огляду на отримання ними попередньої корекційно-розвивальної допомоги щодо фонетичних умінь, а також з огляду на необхідність застосування учнями даних умінь у процесі безпосереднього навчання письма. Проаналізовано результати експериментального вивчення фонетичних умінь у другокласників із ЗНМ. Визначено, що якість фонетичних умінь у досліджуваних залежить від умов їхньої реалізації (складність фонетичних позицій; підкріплення наочністю чи її відсутність, ін.). Виявлено відмінності у рівнях розвитку таких структурних компонентів фонетичних умінь як слухо-вимовна і слухова диференціації та звуковий аналіз на користь останнього. Зроблено припущення про вплив научуваності на стан окремих структурних компонентів фонетичних умінь. Намічені загальні напрямки корекції фонетичних умінь у молодших школярів із загальним недорозвиненням мовлення.
В статье рассматривается проблема исследования состояния фонетических умений у младших школьников с тяжелыми формами речевого недоразвития как важного фактора овладения ими грамотного письма. Проведено экспериментальное изучение состояния фонетических умений у второклассников с общим недоразвитием речи. Обоснована целесообразность применения системы диагностических заданий, направленных на выявление структуры нарушений фонетических умений у второклассников с общим недоразвитием речи. Указано, что исследуемые данной возрастной группы должны быть предметом усиленного внимания логопедов и учителей специальных (логопедических) классов, поскольку являются объектом получения предварительной коррекционно-развивающей помощи касательно фонетических умений, а также учитывая необходимость применения учащимися данных умений в процессе непосредственного обучения письму. Проанализированы результаты экспериментального изучения фонетических умений у второклассников с общим недоразвитием речи. Определено, что качество фонетических умений у исследуемых зависит от условий их реализации (сложность фонетических позиций; подкрепление наглядностью или ее отсутствие, др.). Выявлены различия в уровнях развития таких структурных компонентов фонетических умений как слухо-произносительная и слуховая дифференциации и звуковой анализ в пользу последнего. Сделано предположение о влиянии обучаемости на состояние отдельных структурных компонентов фонетических умений. Намечены общие направления коррекции фонетических умений у младших школьников с общим недоразвитием речи.
The problem of studying the state of phonetic skills in primary school children with severe speech underdevelopment as an important factor in mastering them literate writing. An experimental study of the state of phonetic skills in second graders with general speech underdevelopment. Expediency of system diagnostic tasks aimed at identifying patterns of violations of phonetic skills in second graders with general speech underdevelopment. Indicated that the studied in this age group should be the subject of increased attention speech therapists and special teachers (speech therapy) classes, as they are subject to receipt of the provisional correctional and development assistance regarding phonetic skills, as well as taking into account the need for student‘s data skills in actual teaching writing. The results of the experimental study of phonetic skills in second graders with general speech underdevelopment. It is determined that the quality of the phonetic skills of the study depends on the conditions of their implementation (complexity phonetic positions; reinforcements clarity or lack thereof, etc.). Differences in the levels of development of the structural components of phonetic skills as auditory-articulatory and auditory differentiation and sound analysis in favor of the latter. It is suggested that the effect of learning on the status of individual structural components of phonetic skills. Outlined the general direction of correction of phonetic skills in primary school children with general speech underdevelopment.