Стаття присвячена проблемі розвитку комунікативної діяльності у дітей із системними порушеннями мовлення. Розглянуто найбільш відомі і популярні вітчизняні теорії і концепції розвитку спілкування в дитячому віці. Представлено етапи розвитку комунікативної діяльності дітей з ровесниками і дорослими. Особлива увага приділяється характеристиці мотивів, засобів і комунікативних вмінь на кожному віковому етапі. В статті описуються особливості становлення експресивно-мімічних, предметно-дійових та мовленнєвих засобів спілкування у дітей з нормальним мовленнєвим розвитком і дітей з системними порушеннями мовлення; форм спілкування з дорослим за М.І.Лісіною та ровесниками за О.О.Смірновою із виділенням їх особливостей у дітей з системними порушеннями мовлення. Характеристика розвитку комунікативної діяльності у дітей із системними порушеннями мовлення здійснена з урахуванням сучасних особистісно-орієнтованих тенденцій у вітчизняній і зарубіжній психології, містить дані про емоційну, міжособистісну, операційну сторони її реалізації. Враховуючи зазначені підходи автор узагальнює сучасні дані про стан комунікативної діяльності у дітей із системними порушеннями мовлення і пропонує нові підходи до оцінювання успішності спілкування в дошкільному віці.
Статья посвящена проблеме развития коммуникативной деятельности у детей с системными нарушениями речи. Рассмотрены наиболее известные и популярные отечественные теории и концепции развития общения в детском возрасте. Представлены этапы развития коммуникативной деятельности детей с ровесниками и взрослыми. Особое внимание уделяется характеристике мотивов, средств и коммуникативных умений на каждом возрастном этапе. В статье описываются особенности становления экспрессивно-мимических, предметно-действенных и речевых средств общения у детей с нормальным речевым развитием и детей с системными нарушениями речи; форм общения с взрослым по теории М.И.Лисиной, и ровесниками по теории Е.О.Смирновой с выделением их особенностей у детей с системными нарушениями речи. Характеристика развития коммуникативной деятельности у детей с системными нарушениями речи осуществлена с учетом современных личностно-ориентированных тенденций в отечественной и зарубежной психологии, указывает на эмоциональную, межличностную, операционную стороны ее реализации. Учитывая указанные подходы автор обобщает современные данные о состоянии коммуникативной деятельности у детей с системными нарушениями речи и предлагает новые подходы к оценке успешности общения в дошкольном возрасте.
The article covers the issues of communication activity development of children with systemic speech disorders. It deals with the most know and recognised native theories and concepts of communication development in the childhood. It presents stages in development of communication activity with peers and adults. Particular attention is paid to description of the reasons to communicate, means of communication and communication skills for different age groups. The article describes particularities in development of expressive and mimic, object-based and verbal communication of children with normal speech development and children with systemic speech disorders; forms of communication according to M.I. Lisina and communication with peers according to O. Smirnova considering particular features in children with systemic speech disorders. Communication development description of children with systemic speech disorders was performed taking into account modern personality oriented tendencies in native and foreign psychology, it contains data on emotional, interpersonal, operational aspects of its realisation. Based on these approaches the author summarises existing information on communication activity of children with systemic speech disorders and offers new approaches towards assessment of communication effectiveness of preschoolers.