У статті обгрунтована актуальність проведення експериментального дослідження, спрямованого на вивчення особливостей комунікативної функції у хворих з моторною афазією на ранньому етапі реабілітації після ішемічного інсульту. Представлена методика проведення обстеження мовленнєвої та інших вищих психічних функцій у хворих з локальним ураженням головного мозку. Запропоновано проводити дослідження у три етапи: вивчення експресивного мовлення; вивчення імпресивного мовлення та вивчення писемного мовлення. Обґрунтовано вибір напрямків обстеження зазначених мовленнєвих функцій як таких, якими обумовлена реалізація комунікативної функції. Представлено тестові завдання для вивчення стану монологічного та діалогічного мовлення, функцій повторення та називання, сприйняття та розуміння зверненого мовлення, фонематичного аналізу, читання та письма. Обґрунтовано послідовність їх пред‘явлення досліджуваній групі хворих для виконання. За результатами обстеження описано особливості комунікативної функції мовлення хворих з різним ступенем порушення за визначеними показниками: можливість встановлення контакту з хворим; наявність у хворого мотивації до спілкування; вербальні комунікативні можливості; невербальні комунікативні можливості; здатність до підтримки діалогу. Зазначено можливість використання отриманих даних для розробки програм відновлювальної реабілітації постінсультних хворих з моторною афазією.
В статье обоснована актуальность проведения экспериментального исследования, направленного на изучение особенностей коммуникативной функции у больных с моторной афазией на раннем этапе реабилитации после ишемического инсульта. Представлена методика проведения обследования речевой и других высших психических функций у больных с локальным поражением головного мозга. Предложено проводить исследование в три этапа: изучение экспрессивной речи; изучение импресивной речи и изучения письменной речи. Обоснован выбор направлений обследования указанных речевых функций как таковых, которыми обусловлена реализация коммуникативной функции. Представлены тестовые задания для изучения состояния монологической и диалогической речи, функций повторения и называния, восприятия и понимания обращенной речи, фонематического анализа, чтения и письма. Обоснована последовательность их предъявления исследуемой группе больных для выполнения. По результатам обследования описаны особенности коммуникативной функции речи больных с различной степенью нарушения по определенным показателям: возможность установления контакта с больным; наличие у больного мотивации к общению; вербальные коммуникативные возможности; невербальные коммуникативные возможности; способность к поддержанию диалога. Указано на возможность использования полученных данных для разработки программ восстановительной реабилитации постинсультных больных с моторной афазией.
In the article the urgency of experimental research aimed at studying the features of communicative function in patients with motor aphasia early rehabilitation after ischemic stroke. Presents the methodology of the survey of speech and other higher mental functions in patients with localized brain damage. It is suggested to conduct the study in three phases: a study of expressive speech; study impressive speech and writing speech. The choice of directions for the examination of these speech functions as such, which is due to the realization of communicative functions. Presents tests to study the state of monological and dialogical speech, functions of repetition and naming, perception and understanding of speech, phonemic analysis, reading and writing. Justified the sequence of their presentation of the studied group of patients to perform. The survey describes the features of the communicative functions of speech of patients with different degree of disturbance on the certain parameters: the possibility of establishing contact with the patient; the patient's motivation to communication; verbal communication; nonverbal communication; the ability to maintain dialogue. The possibility of using the obtained data for the development of rehabilitation programs rehabilitation post-stroke patients with motor aphasia.