У статті розглянуті особливості педагогічних здібностей викладача, виділені їх два рівні – перцептивно-рефлексивні та проективні. Перераховані обов‘язкові якості, властиві викладачеві та зосереджена увага на протипоказаннях до вибору професії викладача. Зазначено, що основною властивістю викладацької діяльності є опір «синдромові емоційного згоряння». Виділено три плани відповідних психологічних характеристик діяльності викладача. Обґрунтовано структурні компоненти психологічного портрету викладача ВНЗ та здійснено аналіз основного мотиву істинно педагогічної спрямованості. Автором звернено увагу, що у педагогічній теорії і практиці немає єдиного підходу до визначення поняття «педагогічні здібності вчителя», нечітко визначено їх сутність, структуру, недостатньо розроблено критерії та рівні їх сформованості. Вирішення зазначених вище проблем потребує наукового обґрунтування педагогічних умов формування правової компетентності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки з урахуванням вимог педагогічної та юридичної науки і практики.
В статье рассмотрены особенности педагогических способностей преподавателя, выделены их два уровня – перцептивно-рефлексивные и проективные. Перечислены обязательные качества, присущие преподавателю и сосредоточено внимание на противопоказаниях к выбору профессии преподавателя. Отмечено, что основным свойством преподавательской деятельности является сопротивление «синдрому эмоционального сгорания». Выделены три плана соответствующих психологических характеристик деятельности преподавателя. Обоснованы структурные компоненты психологического портрета преподавателя вуза и осуществлен анализ основного мотива истинно педагогической направленности. Автором обращено внимание, что в педагогической теории и практике нет единого подхода к определению понятия «педагогические способности учителя», четко не определены их сущность, структура, недостаточно разработаны критерии и уровни их сформированности. Решение указанных выше проблем требует научного обоснования педагогических условий формирования правовой компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки с учетом требований педагогической и юридической науки и практики.
The article examines the features of pedagogical abilities of the teacher, their two levels - perceptual-reflexive and projective are highlighted. The author enumerates the required qualities of the teacher and focuses on contraindications to the choice of the teaching profession. It is noted that the basic property of teaching is resistance to "burnout syndrome." Three plans of relevant psychological characteristics of the teacher are identified. The structural components of a psychological portrait of university teacher are substantiated and the key motive of pedagogical orientation is analyzed. The author pays attention that in pedagogical theory and practice there is no single approach to the definition of «pedagogical abilities of the teacher"; their nature, structure are not clearly defined; criteria and levels of their formation are not insufficiently developed. Solution to the above problems requires the scientific substantiation of pedagogical conditions of formation of legal competence of the future teachers in vocational training with the requirements of the pedagogical and legal science and practice.