У статті представлено теоретичний аналіз наукових підходів до визначення категорій «компетенція», «компетентність» в сучасні психолого-педагогічній науці, виділено основні розбіжності у розумінні їх значення. Зазначено, що комплексне врахування положень психолого-практичного, лінгвопсихологічного і педагогічного підходів надає можливість з‘ясувати не лише змістові характеристики названих понять, а й змоделювати динаміку їх перетворень. Проаналізовано сутність понять «психологічна культура», «психологічна готовність», означено їх взаємозв‘язок з поняттям «психологічна компетентність». Узагальнення даних наукових джерел щодо змістового наповнення та структурної організації категорії «психологічна компетентність», врахування специфіки виробничих функцій та типових задач діяльності тифлопедагога дозволяють представити авторське бачення поняття «психологічна компетентність тифлопедагога», перелік її структурних компонентів, які розглядаються у взаємозв‘язку та взаємозалежності. Перспективи подальших наукових досліджень психологічної компетентності тифлопедагога автор вбачає у визначенні та ґрунтовному аналізі її видів, попередньо виділяючи гностичну, діагностично-корекційну, соціально-психологічну, аутопсихологічну компетентності.
В статье представлен теоретический анализ научных подходов к определению категорий «компетенция», «компетентность» в современной психолого-педагогической науке, выделены основные различия в понимании их значения. Отмечено, что комплексный учет положений психолого-практического, лингвопсихологического и педагогического подходов дает возможность определить не только содержательные характеристики названных понятий, но и смоделировать динамику их преобразований. Проанализирована сущность понятий «психологическая культура», «психологическая готовность», определена их взаимосвязь с понятием «психологическая компетентность». Обобщение данных научных источников относительно содержательного наполнения и структурной организации категории «психологическая компетентность», учет специфики производственных функций и типовых задач деятельности тифлопедагога позволяют представить авторское видение понятия «психологическая компетентность тифлопедагога», перечень ее структурных компонентов, которые рассматриваются во взаимосвязи и взаимозависимости. Перспективы дальнейших научных исследований психологической компетентности тифлопедагога автор видит в определении и детальном анализе ее видов, предварительно выделяя гностическую, диагностико-коррекционную, социально-психологическую, аутопсихологическую компетентности.
The article presents a theoretical analysis of scientific approaches to the definition of the categories of "competency", "competence" in modern psycho-pedagogical science, and the main differences in the understanding of their meanings. Noted that a comprehensive approach of the provisions of psychological and practical, linquistic and psychological and pedagogical approaches enable to determine not only the substantial characteristics of these concepts, but also to simulate the dynamics of their transformation. The essence of the concepts of "psychological culture"and "psychological readiness" are analyzed and their relationship with the concept of "psychological competence" is determined. Compilation of scientific data sources relating to substantive content and the structural set up of the category "psychological competence" consideration of the specific processing and standard tasks of typhloeducator functions enable to present the author's vision of the concept of "psychological competence of typhloeducator " enumeration of its structural components, which are considered in the relationship and interdependence. Prospects for further research of psychological competence of typhloeducator the author sees in the identification and detailed analysis of its species, pre-allocating gnostic, diagnostic and remedial, sociopsychological, autopsychological competence.