У статті розглядається проблема формування елементарних міркувань, як різновиду зв’язного монологічного мовлення. Здійснено теоретичний аналіз досліджень з розвитку усного мовлення у дітей старшого дошкільного віку. Визначено, що оволодіння зв'язним мовленням можливо тільки при наявності певного рівня сформованості словникового запасу та граматичної структури мовлення. За дослідженнями В. Тищенко, І. Марченко, М. Шеремет визначені труднощі програмування змісту розгорнутих висловлювань та їх мовного оформлення у дітей з загальним недорозвиненням мовлення. За дослідженнями зарубіжних та вітчизняних науковців міркування охарактеризовані як специфічний тип висловлювання, що складається з суджень логічно взаємопов’язаних між собою. Означені шляхи розвитку зв’язного монологічного мовлення через формування оцінно-етичних суджень у старших дошкільників із ЗНМ засобами художньо-мовленнєвої діяльності.
В статье рассматривается проблема формирования элементарных рассуждений, как разновидности связной монологической речи. Осуществлен теоретический анализ исследований по развитию устной речи у детей старшего дошкольного возраста. Определено, что овладение связной речью возможно только при достаточном уровне сформированности лексико-граматической структуры речи. В работах В. Тищенко, И. Марченко, М. Шеремет обозначены трудности программирования содержания развернутых высказываний и их языкового оформления у детей с общим недоразвитием речи. В иследованиях зарубежных и отечественных научных деятелей рассуждения охарактеризованы как специфический тип висказывания, в структуру которого входять логически взаимосвязанные между собой суждения. Определены пути развития связной монологической речи через формирование оценочно-этических суждений у старших дошкольников с ОНР средствами художественно-речевой деятельности.
The main theme of the article is the problem of formation of elementary considerations, as a kind of halting monologue speech. It was accomplished the theoretical analysis of researches on the development of speech of preschool age children. During the research was determined that to master the halting monologue speech is possible, only if the appropriate level of forming the vocabulary and grammar structure of speech is available. According to researches of V. Tishchenko, I. Marchenko, M. Sheremet were determined the difficulties of programming the detailed content of speech and language processing by children with general speech underdevelopment. According to researches of foreign and Ukrainian scientists the discourse that was characterized as specific type of applying the considerations, that should contain the judments lodicaly interconnected. Were definited the ways for the development of halting monologue speech through the formation of appreciable and ethical judgments of older preschoolers with general speech underdevelopment by means of artistic speech activity.