У дисертації визначено теоретичні підходи до вивчення чинників збереження здоров’я молодших школярів, обґрунтовано критерії психологічного здоров’я учнів початкової школи (наявність чи відсутність хронічних захворювань, емоційних переживань негативної модальності, пов’язаних зі школою чи з сімейною ситуацією) та визначені рівні їх здоров’я: високий, середній, низький.
Експериментально виявлено психологічні чинники (сприятлива сімейна ситуація, відсутність конфліктності в сім’ї, з ровесниками, задоволення сімейним і соціальним статусом; низький показник шкільної тривожності, високий рівень емоційної стабільності та шкільної мотивації; задоволеність результатами навчання, адекватна самооцінка, впевненість у собі; сформовані психозахисні якості; високий рівень фізіологічного опору шкільним страхам; установка на здоровий спосіб життя, активне позитивне ставлення до власного здоров’я), які найсуттєвіше впливають на збереження здоров’я учнів початкової школи. Доведено, що рівень шкільної тривожності є одним з найбільш чутливих індикаторів стану здоров’я молодших школярів.
Запропоновано структурну модель комплексної програми профілактики, збереження та зміцнення здоров’я дітей молодшого шкільного віку, на основі якої обґрунтовано, розроблено та апробовано комплексну програму "Психологічного супроводу збереження здоров’я молодших школярів". Результати апробації авторської програми засвідчили ефективність та доцільність її використання у навчально-виховному процесі початкової школи
In the dissertation the theoretical approaches to the study of the factors preservation of health younger pupils, reasonable criteria for psychological health of of primary school pupils (presence or absence of chronic diseases, negative emotional experiences of modality associated with the school or family situation) and levels of health: high, medium, low.
Found experimentally psychological factors (favorable family situation, the lack of conflict in the family, with peers, family satisfaction and social status; low rate of school anxiety, high levels of emotional stability and school motivation; satisfaction with learning outcomes, self-esteem, self-confidence; formed psycho-protective qualities; high level of physiological resistance to school fears; installation of a healthy lifestyle, active positive attitude to their own health) have the most significant impact on preservation of health of primary school pupils. It is proved that the level of school anxiety is one of the most sensitive indicators of the health of primary school children.
A structural model of a comprehensive program of prevention, health promotion and conservation of primary school children on which substantiated developed and tested a comprehensive program of "psychological support for preservation of health younger pupils." The results of testing the author's program showed the effectiveness and appropriateness of its use in the educational process in primary school.