У статті досліджено проблему самореалізації особистості майбутнього вчителя музичного мистецтва у сучасному освітньому процесі. Розглянуто напрями професійного самовдосконалення важливих аспектів його професійної діяльності. Визначено, що формування готовності майбутніх вчителів музичного мистецтва до саморозвитку в творчій галузі потребує аналізу та обґрунтування освітніх умов, які створюються в освітньому середовищі.
Вказано, що сучасний професіонал вчителя має характеризуватися високим рівнем розвитку ціннісної свідомості, самосвідомості, духовної, моральної, інтелектуальної та методологічної культури, а також здатністю до співтворчості й творчості. Він є важливим суб’єктом освітнього процесу і головним вектором у будь-яких змінах щодо системи освіти.
Уточнено поняття «самореалізація» майбутніх учителів музичного мистецтва. Зазначено, що мета творчої самореалізації майбутніх вчителів полягає в трансформації змісту професійної підготовки для розвитку їхньої здатності до самостійної творчої діяльності, авторської ініціативи, майстерності у створенні власних музичних творів та повного розкриття їх художньо-творчого потенціалу. Визначено, що творча самореалізація вчителя музики передбачає творчий пошук, саморозвиток, професійний розвиток.
Окрім цього, в дослідженні було розглянуто форми творчої самореалізації. Наголошено, що творчі можливості для вчителів музичного мистецтва постійно розширюються завдяки розвитку технологій, міжнародному співробітництву, підтримці творчих ініціатив.
Доведено, що ефективність професійної самореалізації залежить від гармонійного поєднання цілей особистісного розвитку всіх учасників педагогічної взаємодії. Ключовим елементом цього процесу є творча настанова, що виявляється у прагненні до професійного самовдосконалення, самостійності та ініціативи.
The article examines the problem of self-realization of the personality of the future music teacher in the modern educational process. The areas of professional self-improvement of important aspects of his professional activity are considered. It was determined that the formation of the readiness of future music teachers for self-development in the creative field requires analysis and justification of the educational conditions that are created in the educational environment.
It is indicated that a modern professional teacher should be characterized by a high level of development of value consciousness, self-awareness, spiritual, moral, intellectual and methodological culture, as well as the ability to co-create and be creative. He is an important subject of the educational process and the main vector in any changes to the education system.
The concept of "self-realization" of future music teachers has been clarified. It is noted that the goal of creative self-realization of future teachers is to transform the content of professional training for the development of their ability for independent creative activity, authorial initiative, mastery in creating their own musical works and full disclosure of their artistic and creative potential. It was determined that the creative self-realization of a music teacher involves creative search, self-development, and professional development.
In addition, the research considered forms of creative self-realization. It was emphasized that creative opportunities for music teachers are constantly expanding thanks to the development of technologies, international cooperation, and support for creative initiatives.
It has been proven that the effectiveness of professional self-realization depends on a harmonious combination of personal development goals of all participants in pedagogical interaction. The key element of this process is creative instruction, which is manifested in the desire for professional self-improvement, independence and initiative.