У статті уточнено сутність дефініції «методологія педагогіки» як складного і системного явища та системи знань, що включає теорії, концепції, наукові гіпотези, методи педагогічного дослідження, формує стратегію напряму, за яким здійснюється дослідження. Визначено, що методологія педагогіки має філософсько-нормативну і діяльнісно-практичну складові. Доведено, що поняття «підхід» напряму пов’язано з процесом дослідження і отриманим результатом, а визначення методологічних підходів дослідження є важливою складовою проведення дослідно-експериментальної роботи і наукового пошуку. Серед різних груп методологічних підходів велику увагу в дослідженні звернено на ціннісно-змістові наукові підходи, котрі більшою мірою відображують специфіку формування досліджуваного феномена.
У статті визначено і розкрито сутність методологічних підходів формування національної ментальності майбутніх учителів засобами культурної спадщини скіфів (ментально-емоційний, особистісно зорієнтований, задачний, аксіологічний, культурологічний). Означені методологічні підходи розглядаються у дослідженні в певному порядку, однак їх послідовність не обумовлена важливістю чи первинністю роботи щодо формування досліджуваного феномена, бо всі вони відповідають його змісту та в логічній послідовності доповнюють один одного.
Основним завданням методології педагогіки є визначення наукових підходів до окремих досліджуваних процесів і явищ цієї науки. Говорячи про методологічний підхід наукового дослідження, потрібно розглядати його як спосіб мислення та пізнання об’єктивної реальності, що формується певними чинниками дослідження.
Автором статті доведена полівекторність і багатогранність формування національної ментальності майбутніх учителів засобами культурної спадщини скіфів на основі виокремлених методологічних підходів.
The article clarifies the essence of the definition «pedagogical methodology» as a complex and systemic phenomenon as well as a system of knowledge. This system includes theories, concepts, scientific hypotheses, methods of pedagogical research, and forms the strategy of the direction in which research has been carried out. It has been determined that the methodology of pedagogy has a philosophical-normative and activity-practical component. It has been proved that the concept of an «approach» is directly related to the research process and the obtained result, and the definition of methodological research approaches is an important component of conducting experimental work and scientific research. Among the various groups of methodological approaches, great attention has been paid to value-semantic scientific approaches that to a greater extent reflect the specifics of the formation of the studied phenomenon.
The article defines and reveals the essence of methodological approaches to the formation of the national mentality of future teachers by means of the cultural heritage of the Scythians (mental-emotional, personally oriented, problem-oriented, axiological, cultural). The identified methodological approaches are presented in the study in a certain order, but their sequence is not determined by the importance or primacy of the work regarding the formation of the studied phenomenon, because they all correspond to its content and complement each other in a logical sequence.
The main task of the methodology of pedagogy is the definition of scientific approaches to individual researched processes and phenomena of this science. Speaking about the methodological approach of scientific research, it should be considered as a way of thinking and knowing objective reality, which is formed by certain research factors.
The author of the article proved the multifaceted nature of the formation of the national mentality of future teachers by means of the cultural heritage of the Scythians on the basis of selected methodological approaches.