Стаття присвячена питанню обґрунтування необхідності формування екологічної компетентності у фахівців природничих наук з умовах повномасштабної війни в Україні засобами цифрових технологій. Екологічна компетентність представлено як інструмент, що сприятиме прийняттю екологічно обґрунтованих рішень, щодо екоцидів зараз та швидшому й ефективнішому відновленню територій, що зазнали нищівних змін внаслідок військових дій.
Поточна ситуація в Україні потребує перегляду освітньої моделі й розширення екологічного вектору навчання. Внаслідок повномасштабної війни відбулась переоцінка світоглядних позицій. Вона починалась з виявлення і усвідомлення всіма громадянами значення не лише володіння певною базою теоретичних знань, а вміння застосовувати їх в своїй практичній діяльності, особливо в критичних ситуаціях, що потребують рішучих дій.
Це стосується й екологічної складової життя суспільства. Станом на січень 2024 року було зафіксовано близько 3,6 тис. злочинів проти довкілля, знищено Каховську ГЕС, заміновано великі за площею території тощо, а отже необхідність фахівців різних галузей достатньо компетентних в питаннях усунення екологічних наслідків військових дій буде зростати. Серед іншого важливим є набуття екологічної компетентності у фахівців природничих наук як майбутніх вчителів закладів освіти. Важливо не лише давати загальні теоретичні екологічні знання, а й вчити здобувачів використовувати набуті знання, як під час викладацької діяльності в майбутньому, так і у повсякденному житті.
Набуття екологічної компетентності фахівців природничих наук засобами цифрових технологій має не лише підвищити доступність екологічної освіти та розширити коло порушених питань, а й забезпечити формування чіткої позиції та практичних навичок.
The article is devoted to the issue of substantiating the need for the formation of environmental competence among natural science specialists under the conditions of a full-scale war in Ukraine by means of digital technologies. Environmental competence is presented as a tool that will facilitate the adoption of ecologically sound decisions about ecocide now and the faster and more effective restoration of territories that have undergone devastating changes as a result of military actions.
The current situation in Ukraine requires a revision of the educational model and expansion of the ecological vector of education. As a result of the full-scale war, there was a reassessment of worldview positions. It began with the discovery and awareness by all citizens of the importance of not only possessing a certain base of theoretical knowledge, but the ability to apply it in their practical activities, especially in critical situations that require decisive action.
This also applies to the ecological component of society’s life. As of January 2024, about 3,600 crimes against the environment were recorded, the Kakhovskaya HPP was destroyed, large territories were mined, etc., and therefore the need for specialists in various fields competent enough to eliminate the environmental consequences of military actions will grow. Among other things, it is important to acquire ecological competence among natural science specialists as future teachers of educational institutions. It is important not only to provide general theoretical ecological knowledge, but also to teach students to use the acquired knowledge, both during teaching activities in the future and in everyday life.
Acquiring environmental competence of natural science specialists by means of digital technologies should not only increase the accessibility of environmental education and expand the range of issues raised, but also ensure the formation of a clear position and practical skills.