The article is devoted to studying the role and features of developing media education in today's digital era. The importance of media education in the modern information society is updated, especially its impact on Ukrainian education due to the information war that is being waged in our country. In the context of integrating Ukrainian education into the European space and providing measures for the country's information security, the issue of media education is considered to be relevant. The rapid development of technologies and access to a large amount of information requires a conscious approach to interaction with the media, the ability to analyze media texts and critically evaluate media messages. The article examines different approaches to interpreting the concept of "media education" and presents the definitions of domestic and foreign scientists. The main goal of media education is determined, which consists in the development of media competence of an individual. It is noted that the task of media education is the formation of skills enabling to critically evaluate media content and the development of a media consumption culture. The author emphasizes that media education is still at its formation stage in our country. The adoption of the new Concept of the introduction of media education in Ukraine is evidence of the importance of the issue for establishing a democratic society. The article also analyzes the main characteristics of media education, considers the sequence of its stages, and presents the key skills that should be formed in future specialists in the domestic education system. It was concluded that media education is an essential tool for ensuring information literacy, civic responsibility and the development of educated and conscious citizens able to effectively perceive, analyze and use information for personal and public good.
Стаття присвячена вивченню ролі та особливостей розвитку медіаосвіти в цифрову епоху сьогодення. Актуалізується важливість медіаосвіти для всіх сфер життя людини в сучасному інформаційному суспільстві, особливо її вплив на українську освіту через інформаційну війну, яка ведеться в нашій державі. Саме тому в контексті інтеграції української освіти в європейський простір та забезпечення державою заходів щодо інформаційної безпеки країни питання медіаосвіти стає особливо актуальним. Швидкий розвиток технологій та доступ до великої кількості інформації вимагає свідомий підхід до взаємодії з медіа, вміння аналізувати медіатексти та критично оцінювати медіаповідомлення. У статті розглянуто різні підходи до інтерпретації поняття «медіаосвіта» та подано дефініції вітчизняних і зарубіжних вчених. Визначено основну мету медіаосвіти, яка полягає в розвитку медіакомпетентності чи медіаграмотності особистості. Зазначено, що завданням медіаосвіти є формування навичок, які допомагають покращувати здатність критично оцінювати медіаконтент, і розвиток культури споживання медіа.
Автор наголошує, що медіаосвіта є важливим компонентом сучасної української освіти, проте ще знаходиться на етапі свого формування в нашій державі. Прийняття нової Концепції впровадження медіаосвіти в Україні є свідченням важливості медіаосвіти для формування сучасного демократичного суспільства в Україні. У статті також проаналізовані основні характеристики медіаосвіти, розглянута послідовність етапів медіаосвіти та подані ключові вміння та навички, які мають бути сформовані у майбутніх фахівців в системі вітчизняної освіти. Зроблено висновок, що медіаосвіта є важливим інструментом для забезпечення інформаційної грамотності, громадянської відповідальності та розвитку освічених та свідомих громадян, здатних ефективно сприймати, аналізувати та використовувати інформацію для особистого і суспільного блага.