У статті представлено зразок реалізації вимог до обґрунтування та визначення педагогічних умов функціонування педагогічних явищ на прикладі педагогічних умов формування організаційної культури майбутніх учителів технологій. У ролі таких вимог використано наступні положення: педагогічні умови слід тлумачити як обставини/причини, які обумовлюють/визначають ефективне (нормальне) функціонування предмета дослідження; усі умови, які мають відношення до освітнього процесу є педагогічними; у кожному випадку педагогічні умови слід визначати з урахуванням відповідних методологічних підходів; при визначенні педагогічних умов необхідно враховувати відповідні фактори, у ролі яких виступають провідні види освітньої діяльності, що підлягають дослідженню. Розкрито сутність соціальних (виховних), дидактичних і методичних педагогічних умов на прикладі педагогічних умов формування організаційної культури майбутнього вчителя технологій. До соціальних умов віднесено: створення на факультетах атмосфери співробітництва; всебічна підтримка та сприяння роботі органів студентського самоврядування. До дидактичних – збагачення змісту нормативних навчальних дисциплін додатковою тематикою; запровадження вибіркового освітнього компонента «Організаційна культура вчителя технологій»; урахування етапів освітньо-професійної підготовки у ЗВО. До методичних – використання методичних рекомендацій з формування організаційної культури на основі психологічної структури професійної діяльності, логіки та форм психічного її відображення; методичних рекомендацій з формування у студентів організаційної культури під час виховної роботи; застосування дослідницької технології навчання тощо. Доведено, що формування організаційної культури майбутнього вчителя технології – це процес становлення мотиваційно-ціннісного ставлення до педагогічної культури, засвоєння системи знань про культуру її організації, формування організаційних умінь і гуманістичних навичок педагогічного управління.
The article presents a sample of the requirements for substantiating and determining the pedagogical conditions for the functioning of pedagogical phenomena on the example of pedagogical conditions for the formation of the organizational culture of a future technology teacher. The following provisions are used as such requirements: pedagogical conditions should be interpreted as circumstances/causes that condition/determine the effective (normal) functioning of the subject of research; all conditions related to the educational process are pedagogical; in each case, pedagogical conditions should be determined taking into account the relevant methodological approaches; when determining pedagogical conditions, it is necessary to take into account the relevant factors, which are the leading types of educational activities to be studied.
The article reveals the essence of social (educational), didactic and methodological pedagogical conditions on the exam-ple of pedagogical conditions for the formation of organizational culture of a future technology teacher. The social conditions include: creating an atmosphere of cooperation at the faculties; comprehensive support and assistance to the work of stu-dent self-government bodies. Didactic conditions include enriching the content of normative academic disciplines with additional topics; introducing an elective educational component “Organizational Culture of Technology Teacher”; taking into account the stages of educational and professional training in higher education institutions. Methodological ones include the use of methodological recommendations for the formation of organizational culture based on the psychological structure of professional activity, logic and forms of its mental reflection; methodological recommendations for the formation of students' organizational culture during educational work; application of research teaching technology, etc.