Запровадження у 2016 р. європейської моделі підготовки здобувачів ступеня доктор філософії стало важливим етапом модернізації освітньої сфери України, кроком до узгодженості національного освітнього законодавства з європейськими правовими нормами. На підставі аналізу нормативно-правових засад формування загальних компетентностей здобувачів ступеня доктора філософії у системі вищої освіти України з’ясовано, що виконання обох складових освітньо-наукової програми підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії у закладах вищої освіти (наукових установах) є обов’язковим і передбачає формування певного комплексу загальних та спеціальних (фахових) компетентностей, визначених стандартом вищої освіти для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за відповідною спеціальністю, а в разі його відсутності – відповідно до восьмого рівня Національної рамки кваліфікацій. Встановлено, що опис 8 рівня НРК здійснено за допомогою чотирьох дескрипторів, найменування яких відповідає визначеним на законодавчому рівні чотирьом основним категоріям, за якими здійснюється оцінка результатів навчання, а саме: знання, уміння/навички, комунікація, відповідальність і автономія. Аналіз змісту дескрипторів 8 рівня НРК свідчить, що ідентифікування, планування, оцінювання і вимірювання компетентностей за даними дескрипторами здійснюється за допомогою загальних та спеціальних (фахових) компетентностей. Наведено результати звіту (2021 р.) щодо відповідності НРК критеріям і процедурам Рамки кваліфікацій Європейського простору вищої освіти та порівняння НРК з Європейською рамкою кваліфікацій. Констатовано, що на сьогодні питання поняттєвого розмежування дефініцій «результати навчання» та «компетентності» у вітчизняному дискурсі є актуальним. Здійснений аналіз нормативно-правових засад формування загальних компетентностей здобувачів ступеня доктора філософії засвідчив, що в Україні створена необхідна правова база для формування загальних компетентностей здобувачів ступеня доктора філософії у національній системі вищої освіти.
In 2016, the introduction of the European model for the training of Doctor of Philosophy degree students was an important stage in the modernization of the educational sphere of Ukraine, a step towards the harmonization of national educational legislation with European legal norms. On the basis of the analysis of the normative and legal foundations of the formation of generic competences of applicants of the degree of Doctor of Philosophy in the system of higher education of Ukraine, it was found that the implementation of both components of the educational and scientific training program for applicants of the degree of Doctor of Philosophy in higher education institutions (scientific institutions) is obligatory and is accompanied by the for-mation of a certain set of generic and special (professional) competencies, determined by the standard of higher education for the third (educational and scientific) level of higher education in the relevant specialty, and in the absence of it – in accordance with the eighth level of the National Qualifications Framework. It was found that the description of the 8th level of the NQF was carried out with the help of four descriptors, the names of which correspond to the four main categories defined at the legislative level, which are used to evaluate the learning outcomes, particularly: knowledge, skills/abilities, communication, responsibility and autonomy. The analysis of the content of the descriptors of the 8th level of the NQF shows that the identification, planning, evaluation and measurement of competencies according to these descriptors is carried out with the help of generic and special (professional) competencies. The results of the report (2021) on the compliance of the NQF with the criteria and procedures of the Qualifications Framework of the European Higher Education Area and the comparison of the NQF with the European Qualifications Framework are given. It was established that today the issue of the conceptual distinction between the definitions of «learning results» and «competence» in the national discourse is relevant.
The analysis of the regulatory and legal bases for the formation of generic competencies of PhD degree applicants con-firmed that the necessary legal framework for the formation of generic competences of PhD degree applicants in the national system of higher education has been created in Ukraine.