The article studies teaching listening as the most difficult receptive skill in foreign language learning for technical university students. In addition to linguistic difficulties, students might also experience psychological difficulties such as a lack of the recipient’s own perceptual experience, uncomfortable perception conditions, anxiety and fear of failure in performing listening. The students’ auditory perception of English-language discourse should be developed as a part of communicative competence. The study aims to research the psychological and pedagogical aspects of teaching listening based on video materials, which help create psychologically comfortable conditions for technical university students. The level of motivation is vital in teaching listening and includes the students’ readiness to listen to English-language discourse, which increases hearing effectiveness, greater concentration of attention, and interest in information. For studying the psychological aspects of listening, the motivational factor is especially important, since the students’ predisposition to listening in the classroom or as independent homework may ultimately depend on their willingness to develop listening skills. As a working hypothesis, based on our observations, we assume that they are more motivated to perform listening in the classrooms as the students demonstrated competitiveness at guessing some complex lexical units and could be stimulated by praise from the teacher and good grades. An analysis of the student’s opinions on conducting listening in the classroom and as a part of independent work modes is described in the paper. An audiovisual methodology for independent work on listening to professionally oriented video materials based on electronic resources is described.
У статті досліджується навчання аудіювання як найскладнішої рецептивної навички у навчанні іноземної мови студентів технічного університету. Окрім лінгвістичних труднощів, студенти також можуть зазнавати таких психологічних труднощів, як відсутність власного досвіду сприйняття аудіоматеріалу, некомфортні умови сприйняття аудіозапису, занепокоєння та страх невдачі у виконанні завдань, пов’язаних зі сприйняттям на слух. Тому слухове сприйняття англомовного дискурсу має розвиватися як частина комунікативної компетенції.
Проведене дослідження спрямоване на вивчення психолого-педагогічних аспектів навчання аудіювання з використанням відеоматеріалів, які сприяють створенню психологічно комфортних умов для студентів технічних вишів. Слід зазначити, що рівень мотивації студентів є життєво важливим у навчанні аудіювання і передбачає їх готовність сприймати англомовний дискурс, підвищує ефективність слухання, покращує концентрацію уваги та інтерес до сприйнятої інформації. Для вивчення психологічних аспектів аудіювання мотиваційний фактор є особливо важливим, оскільки зацікавленість студентів аудіюванням на занятті або як самостійне домашнє завдання в кінцевому підсумку може впливати на їх бажання розвивати навички аудіювання в цілому. Як робоча гіпотеза, засновану на наших спостереженнях, ми припускаємо, що студенти більш мотивовані виконувати аудіювання на заняттях, оскільки під час нашого дослідження студенти демонстрували змагальність у припущенні значення певних складних лексичних одиниць і мали можливість отримати стимул до подальшого вивчення через похвалу викладача та хороші оцінки. У статті також викладено аналіз думок студентів щодо проведення аудіювання в аудиторії та в рамках самостійної роботи та запропоновано елементи аудіовізуальної методики у виконанні самостійної роботи з прослуховування професійно орієнтованих відеоматеріалів на основі наданих електронних ресурсів.