Розкрито екзистенційно-феноменологічний підхід до музичної комунікації особистості через унікальну сутність людини у власному світі. При цьому музично-виконавська комунікативність студентів факультетів мистецтв простежується саме через знаходження таких світоглядних центрів, що є сталими та динамічними утвореннями. Виокремлено різновиди установок виходячи з активності індивіда (формування часової реальності) та споглядальності (сприйняття позачасової предметності). Згідно з екзистенційно-феноменологічною дослідницькою стратегією відстежено фази музичної свідомості у студентів факультетів мистецтв, які передбачають музичну інтерпретацію слухацького сприйняття. Окреслено феноменологічне конструювання з позиції зростаючої діяльності суб’єкта, що проявляються у ролі прагнень, бажань і «особистісних» актів свідомості, виокремлення у музичному предметі тих елементів музичної свідомості та суб’єктивності, в яких містяться істотні якості. А це дозволяє студенту факультету мистецтв самостійно обирати шлях особистісного розвитку, точніше усвідомлювати процес набуття освіченості та професійних якостей.
The article discusses the existential-phenomenological approach to the musical communication of the individual, which reveals the unique essence of a person in their own world. At the same time, the musical and performing communicativeness of the students of the faculties of arts can be traced precisely through the identification of such worldview centers, which are stable and dynamic formations. Types of attitudes based on individual activity (formation of temporal reality) and contemplativeness (perception of timeless objectivity) are distinguished. According to the existential-phenomenological research strategy, the phases of musical consciousness among students of arts faculties, which involve the musical interpretation of listening perception, were tracked. The phenomenological construction is outlined from the standpoint of the growing activity of the subject, which manifests itself in the role of aspirations, desires, and "personal" acts of consciousness, identifying in the musical subject those elements of musical consciousness and subjectivity that contain essential qualities. This allows a student of the Faculty of Arts to independently choose the path of personal development and to more precisely understand the process of acquiring education and professional qualities.