Актуальність розвитку компетентностей відповідає цілям Європейського освітнього простору та є центральною у підготовці фахівців в українських університетах. Сьогодні вимоги до компетентностей продовжують змінюватись у зв’язку з розвитком і впливом технологій на всі сфери діяльності та життя. Швейцарська Конфедерація як країна, що швидко адаптує свою освіту під глобальні зміни та нові технології та застосовує інновації, викликає науковий інтерес до себе. Швейцарські центри з підтримки інновацій у навчанні забезпечують взаємодію між прикладними дослідженнями, розвитком компетентностей та зміцнення організацій у сфері освіти. Особливої уваги заслуговує проблема підготовки філологів з англійської мови та літератури на засадах компетентнісного підходу на рівні бакалаврату в швейцарських та українських університетах, оскільки порівняльного дослідження з цієї проблематики не проводилось. В нашому досліджені поняття «компетентність» розглянуто як систему, що складається з знань в області теорії, практичних умінь і особистісних характеристик, яка забезпечує здатність особи до ефективного виконання професійних завдань; інтегративний елемент особистості, що виникає через взаємодію різних компетентностей, які формуються і вдосконалюються під час набуття теоретичного та практичного досвіду. На основі контент-аналізу дисциплін мовознавчої спрямованості (англійської лінгвістики) обов’язкового компонента виокремлено складові професійної компетентності бакалаврів з англійської філології, які навчаються в університетах Швейцарської Конфедерації. Схарактеризована англомовна комунікативна компетентність як здатність і готовність студентів до ефективного спілкування англійською мовою. Вона складається з трьох основних компетентностей: мовної / лінгвістичної, соціокультурної й професійної. Встановлено, що англомовна комунікативна компетентність розвивається через вивчення всіх дисциплін, які опановують бакалаври з англійської філології мовознавчої спрямованості в університетах Швейцарської Конфедерації та України.
The relevance of competence development meets the goals of the European Educational Area and is central to the specialists’ training in Ukrainian universities. Today, the requirements for competencies continue to change due to the development and impact of technology on all spheres of activity and life. Switzerland arouses scientific interest as a country that quickly adapts its education to global changes and new technologies and applies innovations. The Swiss Centres for Support of Innovation in Education provide synergies between applied research, competence development and organisation’s enhancement in the education sector. Particular attention should be paid to the problem of training philologists in the English language and literature based on a competency-based approach at the undergraduate level in Swiss and Ukrainian universities since no comparative study on this issue has been conducted.
In our study, the concept of «competence» is considered as a system consisting of knowledge in the field of theory, practical skills and personal characteristics, which ensures the ability of a person to perform professional tasks effectively; an integrative element of personality, which arises through the interaction of various competencies that are formed and improved during the acquisition of theoretical and practical experience.
Based on the content analysis of the disciplines in linguistics (English linguistics) in the compulsory component, the elements of the professional competence of bachelors in English philology studying at the universities of Switzerland are allocated. English-language communicative competence is defined as the ability and readiness of students to communicate effectively in English. It consists of three main competencies: linguistic, socio-cultural and professional. It is established that English-language communicative competence is developed during the study of all disciplines mastered by a bachelor in English philology of linguistics orientation at the universities of Switzerland and Ukraine.