У статті здійснено аналіз психолого-педагогічної теорії і практики професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у закладах вищої освіти. На підставі результатів теоретичного аналізу сучасних наукових підходів, наукових праць та результатів здійснених досліджень визначено сутнісні ознаки психолого-педагогічних детермінант процесу формування професійної компетентності майбутніх учителів фізичної культури до організації фізкультурно-масової роботи в умовах профільного навчання в закладах загальної середньої освіти. Доведено, що зміст сформованих ключових компетентностей складає комплекс фахових (загальнонаукових і загально-професійних) знань, що є першою психолого-педагогічною детермінантою; сутність другої складають різні форм роботи: аудиторна, позааудиторна і самостійна; сутність третьої детермінанти складає процесуально-діяльнісний компонент навчальних програм і фахових дисциплін та засоби організації і здійснення спортивної й професійно-прикладної підготовки; сутність наступної психолого-педагогічної детермінанти складає сформовані ключові компетентності і провідні компетенції.
The article provides an analysis of the psychological and pedagogical theory and practice of professional training of future physical education teachers in higher education institutions. The role and place of the competencies approach in the professional training of future physical education teachers in higher education institutions have been substantiated and revealed. Based on the results of the theoretical analysis of modern scientific approaches, scholarly works, and the findings of the conducted research, the author defines the essential characteristics of psychological and pedagogical determinants of the process of forming the professional competencies of future physical education teachers to organise physical education and mass participation work within the framework of specialised training in general secondary education institutions. It has been proved that the content of the key competencies of future physical education teachers consists of a set of important professional knowledge they have acquired (general scientific and general professional), which is extrapolated into the content of the first psychological and pedagogical determinant. The essence of the second psychological and pedagogical determinant includes various forms of both individual and group work: classroom, extracurricular, and, accordingly, independent work. The essence of the third psychological and pedagogical determinant is the process-oriented and activity-based component of the curriculum and professional disciplines, as well as the means of organisation and implementation of sports and professionally applied training. The essence of the next psychological and pedagogical determinant comprises the developed key competencies and leading skills.