Проведено огляд основних положень законів постанов, указів та інших нормативно-правових актів, що регулюють ведення надзвичайного стану, його особливості. Також в ході дослідження було детерміновано, що на сьогодні базовим документом, що регулює питання надзвичайного стану в державі є Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» та Конституція України. Визначено, що правове регулювання правового режиму надзвичайного стану в Україні спрямоване на забезпечення безпеки громадян та держави у надзвичайних обставинах, враховуючи міжнародні стандарти та зобов'язання перед міжнародним співтовариством. Розкрито діяльність держави та органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайного стану. Охарактеризовано види надзвичайних ситуацій, які слугують підставою для введення надзвичайного стану. Акцентовано на тому, що механізми введення та дії надзвичайного стану в переважній більшості забезпечуються адміністративно-правовими засобами, проте частина норм регулюється також міжнародним, конституційним, трудовим, цивільним, екологічним галузями права тощо. Визначено, що основними суб’єктами для прийняття рішення про введення надзвичайного стану є Президент України та Верховна Рада України, а також наголошено, що Конституція України не може бути змінена в умовах надзвичайного стану. Також розглянуто міжнародні документи, які регулюють зобов’язання держави, у разі прийняття рішення про введення в дію особливого правового режиму. У висновку підсумовано, що, на сьогодні надзвичайно важливим у сучасному світі є інститут надзвичайних правових режимів, що є обов'язковою складовою системи національної безпеки. Органами державної влади шляхом законодавчого механізму вводяться заборони та тимчасові обмеження. Нормативно-правове регулювання надзвичайного стану складається з багатьох базових та дотичних законів, кожен з яких в тій чи іншій мірі регулює певні функції, завдання та повноваження суб’єктів та об’єктів надзвичайного стану.
A review of the main provisions of the laws, decrees, and other normative legal acts regulating the management of the state of emergency, its features, was conducted. Also, during the research, it was determined that today the basic document regulating the state of emergency in the state is the Law of Ukraine "On the Legal Regime of the State of Emergency" and the Constitution of Ukraine. It was determined that the legal regulation of the legal regime of the state of emergency in Ukraine is aimed at ensuring the safety of citizens and the state in emergency situations, taking into account international standards and obligations to the international community. The activities of the state and local self-government bodies in the state of emergency are disclosed. The types of emergency situations that serve as a basis for introducing a state of emergency are characterized. Emphasis is placed on the fact that the mechanisms for the introduction and operation of the state of emergency are provided by administrative and legal means, but some of the norms are also regulated by international, constitutional, labor, civil, environmental law, etc. It was determined that the main subjects for making a decision on the introduction of a state of emergency are the President of Ukraine and the Verkhovna Rada of Ukraine, and it was also emphasized that the Constitution of Ukraine cannot be changed during a state of emergency. Also considered are international documents that regulate the state's obligations in the event of a decision to implement a special legal regime. The conclusion summarizes that the institution of emergency legal regimes, which is a mandatory component of the national security system, is extremely important in the modern world. Prohibitions and temporary restrictions are introduced by state authorities through the legislative mechanism. The legal regulation of the state of emergency consists of many basic and tangential laws, each of which to one degree or another regulates certain functions, tasks and powers of the subjects and objects of the state of emergency.