У дисертації здійснено теоретичний аналіз проблеми формування потреби у самовдосконаленні молодших підлітків у позаурочній діяльності, обґрунтовано і впроваджено у практику ЗОШ модель формування потреби у самовдосконаленні у молодших підлітків, розкрито суть та специфіку апробації педагогічних умов (розробка та впровадження науково-теоретичного та методичного забезпечення процесу формування потреби у самовдосконаленні; створення емоційно-творчого морально-психологічного клімату класу; підвищення педагогічної культури батьків у напрямі підтримання потреби дітей у самовдосконаленні); удосконалено зміст і форми позаурочної діяльності з формування потреби у самовдосконаленні молодших підлітків.
In the thesis the author effectuates theoretical analysis of the problem formation of the need for self-perfection in junior teenagers in the extra-curricula activity; essence and specific of approbation of pedagogical terms (effective formation of the need for self-perfection in junior teenagers comprise proper scientific theoretical and methodological ensuring of the process, creating favorable microclimate in the class group, organizing of the educational process on the basis of personality oriented approach, rising of methodological and scientific level of form masters and the pedagogical culture of parents in the direction of support of necessity of children in self-perfection) is exposed; the context and forms of the extra-curricula activity with formation of the need for self-perfection in junior teenagers.