Дисертацію присвячено теоретичним та методичним проблемам, що спрямовані на вивчення і формування стратегії й тактики практичної підготовки вчителів історії та інших суспільно-політичних дисциплін в педагогічних навчальних закладах України на різних етапах розвитку країни. У роботі розкриваються зміст і мета, завдання, організаційні форми 'практично- методичної підготовки майбутніх учителів суспільних дисциплін в педагогічних навчальних закладах України від періоду УНР до початку 90-х років XX століття. У дисертації на основі аналізу архівних джерел, психолого-педагогічних та історичних досліджень зроблено науково обгрунтовані висновки, сформульовано перспективні напрямки створення певної моделі оптимальної системи поєднання академічної та практично-методичної підготовки вчителів історії в вищих навчальних закладах України; : У досліджені вперше в історико-педагогічному плані на основі системного аналізу розкрито головні складові практично-методичної підготовки учителя як важливої частини професійного становлення.
The thesis is devoted to theoretical and methodical problems directed on study and formation of the strategy and tactics of practical preparation of the teachers of a history' and other political disciplines in pedagogical educational institutions of Ukraine at different stages of development of country. in the robot the problems, organizational forms of practical-methodical preparation of the future teachers of public subjects in pedagogical educational institutions of Ukraine from period UIR prior to the beginning the 90-th years XX centuries are uncovered the contents, purpose. In a thesis, because of of analysis of archival materials, pedagogical and historical researches the scientifically reasonable conclusions are made, the perspective directions of creation of certain model of an optimum system of a combination of academic and practical-methodical preparation of the teachers of a history in higher educational establishments of Ukraine are formulated. In research for the first time in historical-pedagogical aspect, because of of systems analysis, is uncovered of main composite practical-methodical preparation of the teacher, as important element of its professional becoming.