Дисертаційну роботу присвячено теоретико-експериментальному
вивченню психологічних особливостей прийняття рішень старшокласниками в
ситуаціях морального вибору її розробці психокорекційних заходів у вигляді
психологічного супроводу з розвитку готовності особистості до морального
вибору. Уточнено зміст понять: „ситуація морального вибору”, „моральна
активність”, „прийняття рішення в ситуації морального вибору”, „моральна
цінність”. Виділено критерії, за якими ситуації морального вибору
відрізняються від інших видів життєвих ситуацій, визначено особливості та
чинники активності особистості в ситуації морального вибору. Проаналізовано
вікові особливості морального розвитку старшокласників як передумови їхньої
особистісної готовності до морального вибору. Досліджено специфіку ситуацій
морального вибору, що виникають у період ранньої юності, особливості
процесуальної та смислової сторін прийняття рішення старшокласниками в
ситуаціях морального вибору. Розроблено, апробовано й доведено ефективність
психологічного супроводу з розвитку особистісної готовності старшокласників
до морального вибору.
Thesis is devoted to theoretical and experimental study of psychological
peculiarities of decision making in situations of moral choice and the development of
psycho-corrective activities in the form of psychological support to the development
of high school students readiness to moral choice. The meaning of notions „moral
activity”, „moral values”, „decision making in a situation of moral choice”, „situation
of moral choice” has been refined. The criteria which differentiate the situations of
moral choice from other kinds of life situations have been determined; peculiarities
and factors of person’s activity in situations of moral choice have been defined. Age
peculiarities of high school students’ moral development as a prerequisite for their
readiness to personal moral choice have been analyzed. The specific character of
situations of moral choice that arise during early adolescence, peculiarities of
procedural and semantic parties of high school students decision making in situations
of moral choice have been investigated.