Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування основ інформаційної культури у студентів вищих навчальних закладів прикладного та декоративного мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Близнюк, Микола Миколайович
dc.date.accessioned 2024-11-20T14:15:22Z
dc.date.available 2024-11-20T14:15:22Z
dc.date.issued 2000
dc.identifier.citation Близнюк, Микола Миколайович. Формування основ інформаційної культури у студентів вищих навчальних закладів прикладного та декоративного мистецтва : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - Теорія та методика навчання інформатики / Близнюк Микола Миколайович ; наук. керівник Грицюк Богдан Антонович ; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. - Івано-Франківськ, 2000. - 208 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46749
dc.description.abstract У науковій роботі досліджено методичну системи навчання етнодизайну майбутніх художників декоративно-прикладного мистецтва на основі інформаційних технологій. Теоретико-методологічні засади розвитку сучасної професійної мистецької освіти в системі педагогічної науки розглянуто крізь призму проблем інтеграції знань у контексті художнього сприйняття, сучасних інтегративно-педагогічних концепцій та ролі інформаційних технологій у цьому процесі. Охарактеризовано теоретичні засади дослідження проблеми опанування знань та проектування умінь, а також наукові підходи до структурування і проектування методичних систем навчання. Педагогічний дизайн розглядається як сучасний дидактичний напрям у підготовці майбутніх фахівців художньопроектного напрямку. Концептуальні засади художньо-проектної підготовки майбутніх художників декоративно-прикладного мистецтва охарактеризовано в контексті навчальної підготовки фахівців декоративно-прикладного мистецтва як важливої складової частини системи художньої освіти, охарактеризовано етнографічний аспект народної творчості. Художньо-проектна діяльність розглядається крізь призму витоків і перспектив етнодизайну, елементів творчості і формування професійної педагогічної моделі застосування комп’ютерної технології в умовах навчання етнодизайну майбутніх художників декоративно-прикладного мистецтва, структурні елементи педагогічної моделі методичної системи навчання етнодизайну, а також шляхи, методи і умови впровадження методичної системи навчання етнодизайну майбутніх художників декоративно-прикладного мистецтва на основі ІТ. Розглянуто теоретичні та загальнонаукові засади інтеграції комп’ютерних технологій до мистецької освіти художньо-проектного напряму як передумови навчання ІТ-проектування. Аналізуються методичні аспекти навчання студентів розв’язання етнодизайнерських завдань засобами комп’ютерної графіки, подано етапи підготовки студентів до комунікаційної взаємодії на базі електронних ресурсів. Шляхом дослідно експериментальної перевірки підтверджено ефективність розробленої методики навчання етнодизайну майбутніх художників декоративно-прикладного мистецтва на основі інформаційних технологій. uk
dc.description.abstract The research is focused on methodical approaches of teaching future artists in decorative and applied art on the basis of ethnographic design and information technologies. Theoretical and methodological principles of modern professional artistic education in the system of pedagogical science are considered through the prism of integration of knowledge in the context of artistic perception, modern integrative pedagogical concepts and the role of information technologies in this process. There were observed and described theoretical foundations of gaining knowledge, designing and acquiring skills, as well as defining scientific approaches in structuring and designing of teaching methods. Pedagogical design is considered as a modern didactic direction in the training of future specialists in the artistic and design direction. The conceptual principles of the artistic and design training of future artists of decorative and applied art are described in the context of the training of specialists in arts and crafts. They are assumed as an important part of the system of artistic education and the ethnographic aspect of national creativity. Artistic and project activity are considered through the prism of trends and perspectives of ethnographic design, elements of creativity and the formation of professional competence while study arts and crafts. Ethnographic design and art design are highlighted as theoretical foundations and methodological principles for the training of future artists of decorative and applied arts. The conceptual foundations of pedagogical modeling for application of computer technology into ethnographic design curricula for future artists of decorative and applied art, structural elements of pedagogical modeling and methodology of schooling based on information technologies, as well as ways, methods and conditions of introduction IT technologies for teaching ethno-designers, artists of decorative and applied art. There are considered theoretical and general principles of incorporation computer technologies to education in artistic-designing direction as a prerequisite for learning of IT designing. The methodical aspects of teaching students to solve problems of ethnographic design by means of computer graphics are analyzed; stages of preparation of students for communication interaction on the basis of electronic resources are presented. Through experimental and experimental verification, the effectiveness of the developed methodology of teaching the ethnographic design of future artists of decorative and applied art on the basis of information technologies has been confirmed. The practical meaning of the study outcomes lies in developing of the content and teaching methods that are grounded on IT – technologies, aiming to educate future art designers and crafts. It means in particular, elaborating of training guidelines, forming educational support and didactic conditions by means of inclusive scholastic content based on ethnic traditions and sustainable development approaches. There were developed new educational tools and the content modules for ethno-designers within the following disciplines «Fundamentals of Informatics», «Computer Graphics» and «Computer Designing», the tutorials and guidelines for students who are specialized in «Wooden Art Products», «The Art of Ceramics», also aimed at strengthening training directions 023 «Fine Art, Decorative Art and Instauration» branch of knowledge 02 «Culture and Art». Research materials may be introduced to professional and follow-on training of future artists, to professional education at higher art institutions, also at skill sharing and shortterm refresher courses, internships and post-graduate trainings of scientific and pedagogical employees. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.subject сталий розвиток uk
dc.subject етнодизайн uk
dc.subject художня освіта uk
dc.subject декоративноприкладне мистецтво uk
dc.subject методична система навчання uk
dc.subject педагогічна інтеграція uk
dc.subject вищі мистецькі навчальні заклади uk
dc.subject інформаційна технологія uk
dc.subject комп’ютер uk
dc.subject студент uk
dc.subject викладач uk
dc.subject художник uk
dc.subject sustainable development uk
dc.subject ethnographic design uk
dc.subject artists’ education uk
dc.subject arts and crafts uk
dc.subject teaching methodology uk
dc.subject pedagogical integration uk
dc.subject higher educational institutions uk
dc.subject information technology uk
dc.subject computer uk
dc.subject student uk
dc.subject teacher uk
dc.subject artist uk
dc.title Формування основ інформаційної культури у студентів вищих навчальних закладів прикладного та декоративного мистецтва uk
dc.title.alternative Methodical Approaches in Educational System of Future Artists in Decorative and Applied Art Based on Ethnographic Designing and Information Technologies uk
dc.type Dissertation uk
dc.identifier.udc 372.8 (004) :378.6(745)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу