Дисертацію присвячено комплексному історико-філософському дослідженню специфіки раціоналістичних тенденцій в українській філософській думці XI - поч. XVII ст. як утвердження акценту на ролі розуму в осмисленні основної парадигми того чи іншого історичного періоду. На прикладі невербальних текстів Київської Русі доведено функціонування раціонального аспекту в художньо-образному сприйнятті дійсності. Встановлено існування в рамках культури Київської Русі апостолоподібного шляху пізнання Бога, що допускав застосування розуму в межах християнського віровчення. Текстуально обгрунтовано раціоналістичний характер єресей XV сер. XVI ст. (стригольники, богоміли, жидовілі, феодосіани) та поглиблено думку про те, що ідеї релігійного вільнодумства, раціоналізація таїн віри, ренесансна інтерпретація Бога, використання засобів логіки та науково-природничого знання в працях українських гуманістів є невід’ємною частиною утвердження раціоналістичних тенденцій. Розкрито зміст бінарних понять внутрішній та зовнішній розум у поглядах українських полемістів.
The thesis is devoted to the complex historical-philosophical investigation of the specificness of the rationalistic tendencies in the Ukrainian philosophical thought of the XI - early XVII centuries as consolidation of the accent on the role of the mind in the comprehension of main paradigm of this or that historical period. The nonverbal texts of Kyiv Rus’ were taken as an example to prove the functioning of the rational aspect in the art-figurative perception of the realities. The existence of the apostolic-like way of cognizing God, which allowed application of the mind within the Christian doctrine, is ascertained. The rationalistic character of the heresies of the XV - early XVI centuries (strygolnics, bogomils, zhydovils, feodosians) is textually proved and the thought of that the ideas of religious free-thinking, rationalization of the belief mysteries, renaissance interpretation of God, use of the means of logic and scientific-natural knowledge in the works of the Ukrainian humanists are an integral part of consolidation of the rationalistic tendencies, is deepened. The content of the binary notions outer and inner mind in the views of the Ukrainian polemists of the XVI -early XVII centuries is exposed.