У статті розкривається значимість методологічних підходів в управлінні консалтинговою діяльністю закладу вищої освіти. Актуальність оглядового наукового пошуку спричинена необхідністю осмислення необхідності теоретичних основ та класифікаційної ідентифікації дослідження консалтингової діяльності в закладі вищої освіти в умовах невизначеності на тлі соціально-економічних криз. Акцентовано увагу на розширені можливостей професійного навчання суб’єктів освітньої діяльності до вирішення проблем в управлінні закладом освіти, у трудових відносинах, службі в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, соціальному забезпеченню тощо. У статті наголошується на стрімкому зростанні та розширенні консалтингових послуг, що передує розвитку консалтингової діяльності, яка зумовлена значними втратами, спричиненими через допущення помилок менеджерів при управлінській діяльності тощо. Здійснення науково-теоретичного аналізу консалтингової діяльності в закладі вищої освіти, визначено основні вимоги до упровадження. У статті зосереджена увага на важливості підходів до управління в сучасній освітній діяльності менеджера закладу вищої освіти, особливо в умовах глобальних викликів, таких як інтернаціоналізація, мобільність, демократизація, диверсифікація тощо. Розглянуто та розкрито сутність консалтингового управління в освіті, що спрямоване на підвищення якості управлінської діяльності, є надійним механізмом задоволення потреб суб’єктів освітньої діяльності та забезпечення конкурентоспроможності закладів вищої освіти. Розглянуто та розкрито консалтингово-зорієнтоване управління діяльністю в закладі вищої освіти. Охарактеризовано напрями співпраці суб’єктів освітнього процесу в закладі вищої освіти. Виокремлено труднощі та суперечності, притаманні становленню інформаційно-консультативного середовища закладу вищої освіти та розвитку консалтингової діяльності у системі вищої освіти.
The article reveals the importance of methodological approaches in the management of consulting activities of a higher education institution. The relevance of the review scientific search is caused by the need to understand the need for theoretical foundations and classification identification of the research of consulting activities in the institution of higher education in conditions of uncertainty against the background of socio-economic crises. Attention is focused on expanded opportunities for professional training of subjects of educational activity to solve problems in the management of an educational institution, in labor relations, service in state authorities and local self-government bodies, social security, etc. The article emphasizes the rapid growth and expansion of consulting services, which precedes the development of consulting activities, which is caused by significant losses caused by managers' mistakes in management activities, etc. Carrying out a scientific and theoretical analysis of consulting activities in a higher education institution, the main requirements for implementation have been determined. The article focuses on the importance of management approaches in the modern educational activity of a manager of a higher education institution, especially in the context of global challenges, such as internationalization, mobility, democratization, diversification, etc. The essence of consulting management in education, which is aimed at improving the quality of management activities, is a reliable mechanism for meeting the needs of subjects of educational activity and ensuring the competitiveness of higher education institutions. The directions of cooperation of the subjects of the educational process in the institution of higher education are characterized. The difficulties and contradictions inherent in the formation of the informational and advisory environment of the institution of higher education and the development of consulting activities in the system of higher education are singled out.