Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування циклу «Семи вільних мистецтв» в античній культурі: знання як інтенційний предмет

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сковронський, Богдан Володимирович
dc.date.accessioned 2024-10-17T13:07:54Z
dc.date.available 2024-10-17T13:07:54Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Сковронський, Б. В. Формування циклу «Семи вільних мистецтв» в античній культурі: знання як інтенційний предмет / Б. В. Сковронський // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2(10). – С. 299-305. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46389
dc.description.abstract У роботі йдеться про те, що знання протягом усієї історії людської цивілізації було нерозривно пов’язане з досвідом. У цьому сенсі пізнати що-небудь – означає не що інше, як набути певного досвіду. Саме набутий досвід фіксується у свідомості людини як знання про певний предмет. Закріплення досвіду, як випливає зі сказаного, є ключовим чинником у формуванні знання як специфічної форми людської свідомості. Останнє є також передумовою іншої важливої функції, яка є ключовою як для збереження знання, так і для функціонування його у суспільстві – передавання знання. У цьому сенсі чим більшою мірою формувалося передавання знання інформаційним шляхом, тобто не в результаті власної практичної діяльності суб’єкта, а через знакові моделі, що існують у вигляді концептів, тим більшою мірою відбувалося об’єктивування діяльнісних моментів, представлення їх як інтерсуб’єктивних і, відповідно, доступних для осягнення через навчання. Проте процес пізнання відбувається як певний цикл, у якому зовнішня інформація (об’єктивне знання) виконує функцію моделі, що проходить низку відтворень у свідомості суб’єкта, що передбачає застосування нарівні з інтелігібельними також чуттєво-образних форм мислення (таких як уява). У цьому сенсі лише через індивідуальне відтворення в уяві може відбутися феномен розуміння знакової моделі знання, що полягає більшою мірою в самоусвідомленні. Для того щоб зрозуміти трансльований досвід, індивід повинен представити його як власний, чим відтворити знакову модель у своїй уяві, до якої він апелює в інтенційній спрямованості до пізнаваного предмета. Сказане у вищеописаному контексті можна продемонструвати на прикладі формування циклу «Семи вільних мистецтв», що відбувалося в межах філософських напрямів платонізму (у культурі античності, починаючи з постплатонівського періоду і завершуючи періодом життя та творчості Августина). uk
dc.description.abstract The paper discusses the fact that knowledge throughout the history of human civilization has been inextricably linked with an experience. In this sense, to know something essentially means nothing more than to acquire a certain experience. It is the experience gained that is fixed in the consciousness of a person as knowledge about a certain object. The consolidation of experience, as follows from the above, is a key factor in the formation of knowledge as a specific form of human consciousness. At the same time, the latter is also a prerequisite for another important function, key both for the preservation of knowledge and for its functioning in society – the transfer of knowledge. In this sense, the more the transfer of knowledge was formed by informational means, that is, not as a result of the subject’s own practical activity, but through sign models existing in the form of concepts, the more the objectification of individual moments of activity took place, the more they were presented as intersubjective. However, the process of cognition takes place as a certain cycle in which external information (objective knowledge) performs the function of a model that undergoes a number of reproductions in the subject’s consciousness, which presupposes the use of sensory-figurative forms of thinking (for example, imagination) along with intelligible ones. In this sense, it is only through individual reproduction in the imagination that the phenomenon of understanding the sign model can arise, which occurs to a greater extent as self-consciousness. In order to understand the transmitted experience, the individual must conceive of it as his own, and thereby reproduce in his imagination the sign model to which he appeals in an intentional directing toward the object to be cognized. Said in the context described above can be demonstrated by the example of the formation of the “Seven Liberal Arts” cycle, which took place within the framework of the philosophical currents of Platonism (in the culture of antiquity, from the post-Platonic period to the period of Augustine’s life and work). uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject знання uk
dc.subject мислення uk
dc.subject мистецтво uk
dc.subject наука uk
dc.subject образ uk
dc.subject знакова модель uk
dc.subject knowledge uk
dc.subject thinking uk
dc.subject art uk
dc.subject science uk
dc.subject image uk
dc.subject sign model uk
dc.title Формування циклу «Семи вільних мистецтв» в античній культурі: знання як інтенційний предмет uk
dc.title.alternative Formation of the cycle of “Seven liberal arts” in ancient culture: knowledge as an intentional subject uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 165.9
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.35


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу