Стаття присвячена дослідженню соціокультурних механізмів розвитку відповідального громадянства інструментами наукової освіти в Україні. З 2015 р. в Європі реалізується стратегія розвитку відповідального громадянства через наукову освіту, проте дана стратегія залишається поза межами модернізації української освіти. Стаття пропонує огляд порядку денного розробки вищезазначених соціокультурних механізмів, адже конкретні механізми мають бути сформульовані в результаті комплексних досліджень. Обґрунтовано дослідницьку стратегію пошуку соціокультурних механізмів розвитку відповідального громадянства інструментами наукової освіти в Україні, яка складається із трьох етапів («Відповідальне громадянство у ХХІ столітті: глобальна та національна перспектива», «Наукова освіта як парадигма розвитку відповідального громадянства», «Соціокультурні механізми розвитку відповідального громадянства в Україні через наукову освіту») із підпорядкованими їм 12-ма дослідницькими завданнями (проаналізувати особливості відповідального громадянства у контексті викликів Індустрії 4.0 та глобальних панде-мій; дослідити сучасну європейську освітню політику у сфері розвитку відповідального громадянства інструментами наукової освіти; розкрити потенціал державно-громадського партнерства в галузі розбудови відповідального громадянства через наукову освіту тощо).
The article is devoted to the study of socio-cultural mechanisms of development of responsible citizenship with the tools of science education in Ukraine. Since 2015, Europe has been implementing a strategy for the development of responsible citizenship through science education, however, this strategy remains outside the modernization of Ukrainian education. The article offers an overview of the agenda for the development of the mentioned socio-cultural mechanisms, because specific mechanisms should be formulated as a result of comprehensive research. The research strategy of search of socio-cultural mechanisms of responsible citizenship development by tools of science education in Ukraine is substantiated, which consists of three stages (“Responsible citizenship in the 21st century: global and national perspective”, “Science education as a paradigm of responsible citizenship development”, “Sociocultural mechanisms of responsible citizenship development in Ukraine through science education”) with 12 research tasks subordinated to them (to analyze the features of responsible citizenship in the context of the challenges of Industry 4.0 and global pandemics; to explore modern European educational policy in the field of responsible citizenship with science education tools; to reveal the potential of public partnership in the field building responsible citizenship through science education, etc.).