У статті розглянуто інструменти мовленнєвої адаптації, такі як підготовчі факультети та краєзнавчі студії, у межах яких прискорюється адаптація іноземних здобувачів освіти в соціокультурне середовище, що сприяє професійній підготовці в закладах вищої освіти. Визначено, що ефективне використання цих інструментів потребує командної роботи, високого рівня кваліфікації та комунікації науковців, викладачів, методистів вишів, які працюють з іноземними студентами. Зважаючи на сучасні реалії (цифровізація та інформатизація, впровадження онлайн навчання), у статті запропоновано запровадження функціонування онлайн (віртуальних) підготовчих факультетів та віртуальних краєзнавчих студій у рамках функціонування цих факультетів. Констатовано, що використання інструментів онлайн освіти уможливлює підвищення інтенсивності вивчення української мови як іноземної в закладах вищої освіти. Означено роль запровадження віртуальних краєзнавчих студій у підвищенні рівня мовної та мовленнєвої компетентностей іноземних здобувачів освіти, а також важливість віртуальних музеїв, телевізійних програм різних жанрів для мовної та мовленнєвої адаптації іноземних здобувачів освіти в соціокультурному середовищі.
The article considers the tools of speech adaptation, such as preparatory faculties and local history studies, in which the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment is accelerated, which promotes professional training in higher education institutions. It is determined that the effective use of these tools requires teamwork, high levels of qualification, and communication of scientists, teachers, methodologists of universities who work with foreign students. Taking into account modern realities (digitalization and informatization, introduction of online learning), the article proposed the introduction of online (virtual) preparatory faculties and virtual local history studies within the functioning of these faculties. It is stated that the use of online education tools makes it possible to increase the intensity of learning the Ukrainian language as a foreign language in higher education institutions. The role of introduction of virtual local lore studies in raising the level of language and speech competences of foreign students is indicated. The importance of virtual museums, television programs of various genres for language and speech adaptation of foreign students in the socio-cultural environment.