An analysis of the scientific literature shows that in recent years the problem of the health of student youth has become even more pressing. A number of works are devoted to the study of not only functional, but also psychological problems of personal development of students and crises in personal development. A special branch of research into the interaction of humans and information technologies is associated with the study of computer addiction, which is understood as a person’s pathological addiction to work or spending time playing computer games. Along with the increase in the amount of time spent at the computer by young people, researchers note a lack of motivation to exercise and lead a healthy lifestyle. And as you know, a positive result in any activity depends on the strength and persistence of motives, which are formed based on needs, their connections with value orientations and conditions of activity. The key to solving the current problem may be changes in physical education curricula and improving the quality of student education. Great importance should be given to modern teaching methods, allowing teachers to use new effective forms and methods of teaching. This will allow students to take an active part in the educational process and achieve their goals with high efficiency. Many authors pay attention to improving approaches to the development of personal components of a healthy lifestyle in young people through physical education. Therefore, research aimed at studying the motives of students and introducing work results into practice is relevant and should be based on the patterns of personality functioning.
Аналіз наукової літератури показує, що в останні роки проблема здоров’я студентської молоді стала ще більш актуальною. Ряд робіт присвячено дослідженню не тільки функціональних, а й психологічних проблем особистісного розвитку студентів та криз особистісного становлення. Особлива галузь дослідження взаємодії людини та інформаційних технологій пов’язана з вивченням комп’ютерної залежності, під якою розуміють патологічну пристрасть людини до роботи або проведення часу за комп’ютерними іграми. Поряд зі збільшенням часу, проведеного молоддю за комп’ютером, дослідники відзначають відсутність мотивації займатися спортом і вести здоровий спосіб життя. А як відомо, позитивний результат у будь-якій діяльності залежить від сили і стійкості мотивів, які формуються на основі потреб, їх зв'язку з ціннісними орієнтаціями та умовами діяльності. Ключем до вирішення актуальної проблеми можуть стати зміни в навчальних програмах з фізичного виховання та підвищення якості навчання студентів. Велике значення слід приділяти сучасним методам навчання, що дозволяють викладачам використовувати нові ефективні форми і методи навчання. Це дозволить студентам брати активну участь у навчальному процесі та з високою ефективністю досягати поставлених цілей. Багато авторів приділяють увагу вдосконаленню підходів до розвитку особистісних компонентів здорового способу життя у молоді засобами фізичного виховання. Тому дослідження, спрямовані на вивчення мотивів діяльності студентів та впровадження результатів праці в практику.